AnneFi
Heisann!

Jeg vil fjerne en bit av veggen hjemme og flytte en annen for å få bedre plass til kjøkkenet, og det aller beste hadde jo vært om man slapp en bjelke :)

Naturligvis må vi ta hit en fagperson etter hvert, men jeg vil kunne planlegge litt fremover :)

Hele huset er bygget i tegl, også alle innerveggene, bortsett fra den nye i kjelleren som er i leka.
Håper bildene hjelper noe :)

Slik ser originaltegningene ut, gavlene er til høyre og venstre
veggen mellom gang og entré finnes ikke lenger
0e24e7f8.jpg

Her har jeg visket bort veggen jeg ikke vil ha lenger, i dag er det en bue i den.
De røde linjene er veggen vi vil flytte og sette døren til trappen på skrå.
På den måten kan vi få plass til kjøleskap og fryser på den andre siden av veggen, samtidig som man får ordentlig med plass for å gå ned i kjelleren. Flytter vi bare døren til den andre veggen, går man glipp av knekken i trappen og slår seg ihjel.
husritning_zpsf85746e3.png

Selvfølgelig finner jeg ikke papiret som jeg fotot tidligere, men her har jeg tegnet opp alle veggene i blått som finnes originalt i kjelleren, og den røde er satt opp i etterkant.
husritningkaumlllare_zps93725ce0.png

Og sist men ikke minst
er et bilde av huset i gjennomskjæring.
Det ser imidlertid ut til å kun være skorsteinen som er tegnet inn.
90a959de.jpg

Hei .. Seksjonsbilde Nedre.. I den retningen du har mønet på huset ligger også hjerteveggene. For meg er det bærende vegger (Hjertevegg) som du ser her, de bærer opp rammen til takstolen. Så veggen mellom kjøkken og ditt nye spiserom er dermed ikke bærende, så den kan man fjerne.. Skal ikke være noe problem i det hele tatt, men veggen mellom spiserommet og stuen er bærende, så den krever en bjelke i taket, det er den veggen som har bue i dag.. Det finnes limtrebjelker som er så fine etter min mening.. Hvor langt er det mellom veggene??
Å endre vinklingen av døren er sikkert ikke noe problem, i kjøkkenet..
Det er hva jeg kan se ut fra bildene dine ..
Aldri feil med bilder så de er velkomne.
Vennlig hilsen
Eti

Men veggen mellom spisestue og stue har du vel ingen planer om å ta ned likevel? Dessuten sitter det nok en bjelke i åpningen der.

Veggen mellom kjøkken og spisestue skulle jeg ha tatt ned uten å være bekymret for i alle fall :)

AnneFi
Takk så mye for deres svar!

Nei, veggen mellom spisestue og stue får være igjen. Hvelvingen er nok som åpning.

Men det er deilig at vi slipper en bjelke mellom kjøkken og spisestue med tanke på at jeg vil ha skap helt opp til taket der imellom.

Har jeg forstått det riktig at det er veggen mellom stue og spisestue samt de to veggene ved trappen som er bærende da og ingen andre?

Ikke fordi vi har behov for å fjerne flere, men jeg trodde det var veggene gjennom hallen som bar.

Som etiol sier ovenfor er en god tommelfingerregel for dette at vegger langs med takstolene ikke er bærende, men vegger som krysser takstolene er. Naturligvis finnes det mange unntak fra dette, men det er en god start når man lurer på hvilke vegger som bærer.

När det gäller takstolar så är det konstruktionen på dom som avgör.
Det har med ramverket i takstolen och hur dom är uppbyggda.
Man kan göra takstolar som är fribärande , därav namnet och då har väggen placering ingen betydelse
och då kan man göra som man vill med rumsindelningen .
Det är dom enklare takstolarna som kräver ett stöd för att bära.
Mvh
Eti..

Ikke gjør dette selv, men ansett et firma ... for sikkerhetens skyld ...
dere kan få ROT-fradrag for dette.
Lykke til.
Eti..

AnneFi
Vi kommer antageligvis gjøre det selv :)

Min pappa er pensjonert syllbytare og min samboer er murer
Derfor bor vi i et steinhus. Samboeren jobber både med å mure opp hele hus og å pusse fasader så hans kunnskap tviler vi ikke på.
Han har et firma sammen med hans pappa onkel og hans to brødre så her er murere i familien så det spruter om det :)

det høres kjempebra ut.
Da ønsker jeg dere lykke til
Vennlig hilsen Eti..

AnneFi
Om ikke annet så blir det "godt nok åt de jævlene som skal ha det" som min sambo sier om alt han gjør her hjemme :)

• Liker
Granngubben
  • Laddar…
AnneFi skrev:
Min pappa er pensjonert syllbytare
Tenk at jeg skulle få lære noe nytt i dag også. Hadde ingen anelse om at syllbytere fantes!

AnneFi
haavard skrev:
Tenk at jeg skulle få lære noe nytt i dag også. Hadde ingen anelse om at syllbytare fantes!
Beklager, han er snekker men han jobbet på et firma som spesialiserte seg på å bytte syllar

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.