Hei! Har nettopp kjøpt en leilighet i en 40-tallsbygnings hus og som første prosjekt begynte vi å rive ned en vegg som skal flyttes. På rør til element sitter det en slags isolasjon der røret har gått gjennom veggen. Tenkte å levere inn for analyse for asbest, men det er helg så må vente til i morgen. Men tenkte om noen har noen idé om hva det kan være?

• Rustent rør med isolasjon viklet rundt, muligvis asbestinnhold, delvis revet ned vegg fra 40-talls leilighet.
BirgitS
Uansett hva slags materiale det er, får det ikke røres uten tillatelse fra styret, siden varmesystemet inkl. radiatorer og rørene inkl. deres isolasjon ligger innenfor foreningens ansvarsområde. Det eneste man vanligvis får gjøre med radiatorer og deres rør, er å male dem. Sjekk vedtektene.

Men det ser ikke ut som de asbestholdige materialene som har blitt brukt på rør.

• Liker
skogaliten og 3 andre
  • Laddar…
S storsmurfen skrev:
Hei! Har akkurat kjøpt en leilighet i 40-tallshus og som første prosjekt startet vi med å rive ned en vegg som skal flyttes. På rør til element sitter det en eller annen type isolering der røret har gått gjennom veggen. Tenkte å levere inn for analyse for asbest, men det er jo helg så må vente til i morgen. Men tenkte om noen har noen idé om hva det kan være?
Ok, så fjerne isoleringen er ikke ok uansett asbest eller ei (om det ikke er spesifisert på annen måte i
BirgitS BirgitS skrev:
Uansett hva det er for materiale, så får det ikke røres uten tillatelse fra styret ettersom varmesystemet inkl. radiatorer og rørene inkl. deres isolering ligger innenfor foreningens ansvarsområde. Det eneste man pleier å få gjøre når det gjelder radiatorer og deres rør, er å male dem. Sjekk vedtektene.

Men det ser ikke ut som de asbestholdige materialene som har blitt brukt på rør.
Takk for svar! Så å fjerne det er ikke et alternativ med andre ord. Har pakket det inn i plast for sikkerhetsskyld og det stod ingenting i vedtektene, så får prate med lederen i morgen.

Jeg ville sagt det motsatte av BirgitS, for en gangs skyld 😀.
Årsaken er at det vanlige isolasjonsmaterialet er glassull av en eldre, meget stikkende sort. Her ser det ut til å være noe meget finfraksjonert materiale som jeg godt kan tenke meg er asbest. Uansett er asbest verken radioaktivt, giftig eller smittsomt. Så ta det med ro.

S storsmurfen skrev:
stod inget i stadgarna så får prata med ordförande imorgon
En liten undring. Står det i vedtektene at dere får flytte vegger uten å informere styret?
Alternativt om styret har godkjent veggflyttingen, fikk dere ingen informasjon om disse rørene?

Jeg tenker at om det var asbest skulle dere rimeligvis ha blitt advart av foreningen. Men det er sikkert best å spørre vaktmester eller/og styret.

• Liker
Kardan79 og 1 annen
  • Laddar…
BirgitS
S storsmurfen skrev:
Ok, så fjerne isolasjonen er ikke ok uansett asbest eller ikke (om det ikke er spesifisert på en annen måte i

Takk for svar! Så å fjerne det er ikke et alternativ med andre ord. Har plastet det inn for sikkerhets skyld og det sto ingenting i vedtektene, så får snakke med lederen i morgen.
Om man fjerner isolasjon så vil mer varme lekke ut på veien til radiatoren, noe som selvfølgelig er uheldig.

ullet
Hvis du har fått godkjent å flytte veggen, ville jeg ikke brydd meg om å snakke med formannen om de der få centimeterne med isolasjon. Handler vel om maks 10 cm der røret passerte den gamle veggen?

• Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
O O skrev:
En liten undring. Står det i vedtektene at dere kan flytte vegger uten å informere styret?
Alternativt om styret har godkjent veggflyttingen, fikk dere ingen informasjon om disse rør?

Jeg tenker at hvis det var asbest skulle dere rimeligvis ha blitt advart av foreningen. Men det er sikkert best å spørre vaktmester eller/og styret.
Står ingenting i vedtekten (når jeg nå sjekker). Men i forbindelse med at jeg begynte å undersøke hvilke vegger som var bærende, informerte jeg styret om at jeg tenkte å flytte noen vegger og fikk da info om hvilken type vegg som ikke var ok å gjøre noe med (da disse var bærende) uten å avlastes ordentlig. Tok det som et implisitt godkjennelse å flytte "min" ikkebærende vegg.

ullet ullet skrev:
Om du har fått godkjenning til å flytte veggen ville jeg ikke brydd meg om å snakke med styrelederen om de der få centimeterne med isolasjon. Handler vel om maks 10 cm der røret passerte den gamle veggen?
Jo, akkurat er det ca 10 cm der det har passert gjennom veggen, så det er ikke snakk om noen større mengde. Men med det sagt så kanskje jeg likevel snakker med noen i styret. Jeg innser jo nå at det er mye jeg sikkert ikke har tenkt på, og det kan jo være bra å sjekke opp så jeg ikke gjør noe dumt på grunn av ren uvitenhet. Er så vant til å bo i eget hus med frihet til å bare kjøre på med det man vil gjøre.

BirgitS BirgitS skrev:
Om man tar bort isolering så kommer mer varme att lekke ut på veien til radiatoren, noe som selvfølgelig er ugunstig.
Nei. Det er ikke det minste "ugunstig", snarere gunstig, da rørene kan sees som en forlengelse/del av radiatoren. Bedre varmefordeling i rommet, rett og slett. Fremfor alt i eldre hus med dårlig isolerte vegger.

Sist redigert av en moderator:
S storsmurfen skrev:
noen type isolering
hvit gullfiber

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.