På tide å ta fatt på siste del av huset, sokkeletasjen, bygget i 1977.

Drenert med Platon utvendig, men noe forhøyet fuktighetsnivå nederst på veggene.
I tillegg er det blåbetong (lågstrålande) i ytterveggene, så jeg tenkte å bruke ventilert gulv og yttervegger.

Hva er det enkleste og mest praktiske systemet nå for tiden for gulv og vegger?

anders07 anders07 skrev:
Tid for å ta fatt på siste del av huset, sokkeletasjen, bygget i 1977.

Drenerte med Platon utvendig, men noe forhøyet fuktnivå nederst på veggene.
I tillegg er det blåbetong (lavstrålende) i ytterveggene så jeg tenkte at jeg går for ventilert gulv og yttervegger.

Hva er det enkleste og mest praktiske systemet nå for tiden for gulv og vegg?
Står i for samme spørsmål, hva valgte du til slutt og hvorfor?

K
A ANTYN skrev:
Står i for samme spørsmål, hva valgte du til slutt og hvorfor?
Du må vurdere omstendighetene i akkurat ditt tilfelle.
Trenger du mekanisk ventilasjon, eller holder det med passiv ventilasjon?

Japes og Platons løsninger egner seg ikke best for ujevne eller skrånende plater, men er billige og bra.

Giha, Granab og Nivell/Subfloor er bedre for skrånende og/eller ujevne plater, men blir mye dyrere.

Gihas løsning kan brukes selv når det er veldig lite plass (lav byggehøyde). Vet ikke mer.

Nivell og Subfloor stammer fra samme firma, og bruker samme leverandør av ventilasjon. Forskjellene mellom firmaenes produkter er små.

Granabs system skiller seg egentlig ikke mye fra Nivells/Subfloors. Jeg liker dog rette fine stålbjelker, muligheten til å bruke dempelementer med ulik fasthet og at det ikke trengs separate isolasjonsbærere. Granabs løsning var absolutt dyrest da vi skulle installere mekanisk ventilert undergulv, derfor valgte vi det bort. Jeg har dog installert det tidligere.

Vi valgte Nivell/Subfloor da platen var ujevn og skrånet litt. Giha kjente jeg da ikke engang til, og vet veldig lite om. I valget mellom Nivell og Subfloor ville jeg tatt utgangspunkt i tilgjengelighet og pris hos forhandlere i nærheten. Nivell har 45x95-bjelker. Det har ikke Subfloor. Men, slike bjelker er ikke noe som kreves i bomiljø. Begge alternativene blir ganske dyre, men det er mye å spare på å kjøpe isolasjon, spikerplugg, tetningsteip, m.m. av annet merke. Spør gjerne om tips, hvis du velger Nivell/Subfloor.

K Kardan79 skrev:
Du må vurdere omstendighetene i akkurat din situasjon.
Trenger du mekanisk ventilasjon, eller duger passiv ventilasjon?

Japes og Platons løsninger egner seg ikke best for ujevne eller skrånende plater, men er billige og bra.

Giha, Granab og Nivell/Subfloor er bedre ved skrånende og/eller ujevne plater, men blir mye dyrere.

Gihas løsning kan brukes selv når det er veldig lite rom (lav byggehøyde). Vet ikke mer.

Nivell og Subfloor kommer fra samme firma, og bruker samme leverandør av ventilasjon. Forskjellene mellom selskapenes produkter er små.

Granabs system skiller seg i bunn og grunn ikke veldig mye fra Nivells/Subfloors. Jeg liker dog rette fine stålbjelker, muligheten for å bruke dempelement med forskjellig fasthet og at det ikke trengs separate isolasjonsbærere. Granabs løsning var absolutt dyrest da vi skulle installere mekanisk ventilert undergulv, derfor valgte vi bort det. Jeg har dog installert det tidligere.

Vi valgte Nivell/Subfloor da platen var ujevn og skrånet litt. Giha kjente jeg da ikke engang til, og vet veldig lite om. I valget mellom Nivell og Subfloor ville jeg utgå fra tilgang og pris hos forhandlere i nærheten av dere. Nivell har 45x95-bjelker. Det har ikke Subfloor. Men, slike bjelker er ikke noe som kreves i et bomiljø. Begge alternativer blir ganske dyre, men det er mye å spare på å kjøpe isolasjon, spikerplugg, tetningstape, m.m. av annet merke. Spør gjerne om tips, om du velger Nivell/Subfloor.
Takk for utfyllende svar.
Jeg har skrånende plate og en "grav" mot ytterveggene så det kan ikke legges ned Platon/Jape.
Byggehøyden er bare 50mm til oversida av bjelken.
Ventilasjon trengs, sommer/høst så stiger fuktigheten i platen.
Giha valgte jeg bort da de selv hadde veldig korte dårlige svar og få dokumenter om ventilasjonsløsningen, fikk følelsen av at det ikke var en helhetsløsning.

Har bedt om tilbud på Subfloor, Nivell og Granab, pris i den rekkefølgen.
Subfloor ca 685:- og Nivell ca 740:- per kvadratmeter for hele løsningen med ventilasjon.
Har selv lagt et Nivell for over ti år siden så har verktøyene, bor med gjenge-tapp og bjelkeverktøyet.
Å kjøpe isolasjon selv faller nok bort på grunn av spesialmålet 34mm, jeg får ikke plass med 45mm bjelke.

• Liker
Kardan79
  • Laddar…
K
A ANTYN skrev:
Takk for utførlig svar.
Jeg har skrånende plate og en "grøft" mot ytterveggene så det går ikke ned Platon/Jape.
Byggehøyden er bare 50mm til overkant regel.
Ventilasjon trengs, sommer/høst så stiger fuktigheten i platen.
Giha valgte jeg bort da de selv hadde veldig korte dårlige svar og få dokumenter om ventilasjonsløsningen, fikk følelsen av at det ikke var en helhetsløsning.

Har bedt om tilbud på Subfloor, Nivell og Granab, pris i den rekkefølgen.
Subfloor ca 685,- og Nivell ca 740,- kvadratmeteren for hele løsningen med vent.
Har selv lagt en Nivell for over ti år siden så har verktøyene, borr med gjengtapp og regelverktøyet.
Kjøpe isolasjon selv faller nok bort pga spesialmålet 34mm, jeg får ikke plass med 45mm regel.
Min oppfatning av både Nivell og Subfloor er at de er fantastiske å ha med å gjøre! Vi fikk en masse tips og råd, når vi ba om det. Og når Beijers rotet til en bestilling, da sørget Subfloor for å sende ting direkte hjem til oss (på plass hos oss innen 24h fra samtale) og løste det deretter med Beijers i ettertid.

Om det er et relativt enkelt rom å ventilere (fire rette vegger og ingen hindringer), så hadde jeg aldri betalt for prosjekteringen (ventilasjonen). Den trengs da ikke, om man tidligere har installert et mekanisk ventilert undergulv.

Jeg visste ikke at Subfloor/Nivell hadde 34mm-"trebjelker", eller er det stålbjelke du skal bruke? Finnes det 34mm tykke "Nivelplater" også, og "luftfordelingsbånd" for den lave byggehøyden? Foretrakk virkelig Subfloors myke luftfordelingsbånd fremfor Nivells løsning (har brukt begge varianter)...

Kommer du til å bruke aluminiumbutylteip og/eller tetningslist? Jeg har selv bare brukt aluminiumbutylteip, byggfolieteip og bitumenbasert tetningsmasse (har et gammeltrehus, og hadde mye å tette). Butylteipen var utrolig mye billigere å kjøpe på fx Bauhaus. Kjøpte en bred variant og delte på midten (langs med).
https://www.bauhaus.se/vilfa-tejp-aluminium-100mmx10m
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...tejp-tesa-sealflex-plus-50-mm-x-25m/p-1553567

Kjøpte også spikerplugg på Bauhaus. Tror at det var Fischer. Under halv pris mot å kjøpe fra Nivell/Subfloor.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.