Hei,

Jeg trenger å bygge en trapp mellom stuen og resten av huset. Det dreier seg om ca. 3-4 trinn. Jeg finner bare trykkimpregnerte vanger eller av stål som er beregnet for utendørs bruk. Hva er den enkleste og beste løsningen for en innendørstrapp på 3 trinn (pluss et øverste trinn som er i nivå med det høyere gulvet. (Høyden er 705 mm)

Takk på forhånd!!!

T
Steghøyden er normalt mellom 14 og 20 cm og stegdyp minst 25 cm, men nærmere 30 er bedre for at man skal kunne gå "normalt" i trappen. Det finnes også en "formel" som sier at 2 x steghøyden + steglengden skal være mellom 60 og 65 cm for at det skal være komfortabelt å gå i trappen. Med en høyde på 705 mm så blir det 4 steghøyder på 176 mm, og gitt formelen ovenfor så vil stegdypet bli mellom 247,5 og 297,5 mm.

Hvor mye man vil la trappen gå ut i rommet kan gjøre at man vil eksperimentere litt med dette.

Et øverste trinn på nivå med gulvet trengs nok ikke, det holder med en "trappnos" så trappen ikke går ut lenger enn nødvendig i rommet.

Når man først har bestemt seg for dette, kommer spørsmålet om man vil ha en lukket trapp eller en åpen og hvor bred den skal være osv.

En smal trapp krever bare vangstykkene på hver side og en bred vil kreve noe/noen i midten, og man kan lage vangstykkene på siden enten underliggende eller synlige - det er et designspørsmål. Har du helt underliggende vangstykker så kan de lages enten ved at man setter klosser på en regel eller sager ut i en bredere regel (det er slik man må gjøre vangstykker i midten uansett sidene). For vanger som er sidemontert så er det vanlig å frese ut spor for trinnene (de du går på) og opptrinnene (mellom trinnene).

Festingen av vangstykkene avhenger jo av hvordan veggen og gulvet de skal innpasses til er laget. Lager man "bein" i bakkant på vangstykkene, slik at trappen blir helt frittstående, så trenger den bare festes så den står stille, ellers trenger festingen å bære lasten.

For å komplisere litt mer så kan spørsmålet om rekkverk trenge å avklares. Er den ene siden av trappen mot en vegg eller ikke? I det første tilfellet kan et rekkverk monteres på veggen, ellers trenger stolper for rekkverk tas med i designen og da er det enklere med sidemonterte vangstykker.

Om du funderer litt mer på hvordan du vil at det skal se ut og har litt flere mål på trappen og kanskje bilder, så er det lettere å gi råd.

T Testarn skrev:
Trinnhøyden er normalt mellom 14 og 20 cm og trinnedybde minst 25 cm men nærmere 30 er bedre for at man skal kunne gå "normalt" i trappen. Det finnes også en "formel" som sier at 2 x trinnhøyden + trinnlengden skal havne mellom 60 og 65 cm for at det skal være komfortabelt å gå i trappen.
Med en høyde på 705 mm så blir det 4 trinnhøyder om 176 mm og gitt formelen ovenfor så kommer trinnedybden til å bli mellom 247,5 og 297,5 mm.

Hvor mye man ønsker å la trappen gå ut i rommet kan gjøre at man vil eksperimentere litt med dette.

Et øverste trappetrinn i nivå med gulvet er nok ikke nødvendig, det holder med en "trappetese" så trappen ikke går ut lenger enn nødvendig i rommet.

Når man først har bestemt seg for dette så kommer spørsmålet om man vil ha en lukket trapp eller en åpen og hvor bred den skal være osv.

En smal trapp krever bare vangstykker på hver side og en bred vil kreve noe/noen på midten, og man kan lage vangstykker på siden enten underliggende eller synlige - det er et designspørsmål.
Har du helt underliggende vangstykker så kan de lages enten ved at man setter klosser på en regel eller sager ut i en bredere regel (det er slik man må gjøre vangstykker på midten uansett sidene). For vanger som er sidemontert så er det vanlig at man freser ut spor for plantrinnene (de du går på) og opptrinnene (mellom plantrinnene)

Innfestingen av vangstykkene avhenger av hvordan veggen og gulvet de skal tilsluttes er laget. Gjør man "ben" i bakkant på vangerne så trappen blir helt frittstående så trenger den bare å festes så den står stille, ellers trenger innfestingen å bære lasten.

For å komplisere litt mer så kan spørsmålet om rekkverk trenge å tydeliggjøres. Er den ene siden av trappen mot en vegg eller ikke? I det første tilfellet kan et rekkverk monteres på veggen, ellers trenger stolper for rekkverk tas med i designen og da er det enklere med sidemonterte vanger.

Om du tenker litt mer på hvordan du vil at det skal se ut og litt mer mål på trappen og kanskje bilder så er det lettere å gi råd.
Hei. Så ikke at du svarte tidligere :/. Takk uansett. for en utførlig gjennomgang! Kjøpte vangstykker i galvanisert stål som jeg malte svarte. Høyden er ikke optimal. Hadde trengt litt lavere trinnhøyde for å passe perfekt, men det er nært nok. Kommer til å bruke litt distanser derunder for å kompensere. En benkeplate i eik ble materialet til trinnene. Nå mangler det bare å finne en passende gulvlakk til den. :)

T
Hmmm... jeg leste gjennom mitt tidligere innlegg og innser at jeg har vanskelig for korte, konsise svar, som "kjøp ferdige vangstykker og skru dem på"... selv om det kan være bra nok. 🙂
Gøy at du har funnet noe som fungerer og at du blir fornøyd med.

(Så kan språkrøktaren i meg ikke la være... Sidestykket på en trapp heter vang, ikke vogn. 😁)

Håper du finner en lakk som blir bra. Legg gjerne ut et bilde!

• Liker
Kojfabriken
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.