Jeg holder på med å fikse min andelsleilighet før salg, og det antagelig største problemet er taket i det ene soverommet. Huset er fra 1905 men ble endret en del ca. 1980, da noen isoporhoder syntes det var en god idé å blant annet ødelegge gammel stukkatur og sette opp et strekktak.

Det som har skjedd er at gammelt takmateriale har falt ned og ligger og presser mot strekktaket (vet ikke hva slags materiale det er, men ved en brann i en annen leilighet for noen år siden ble det konstatert at det er noe som smelter). Det buer ned betydelig og man ser at det er biter som presser mot materialet. Mitt spørsmål er om man kunne snitte opp et kryss i strekktaket der stukkaturen eller hva det er ligger, tømme ut det og deretter reparere snittene med for eksempel glassfiberduk og latexfugemasse og male over? Det kan jo bli ganske heftig både kostnads- og arbeidsmessig å ta ned alt og lage et nytt innertak, for ikke å snakke om å restaurere det gamle som er der inne og tydeligvis ikke er i toppsjiktet, så jeg vil gjerne sjekke om det finnes mer overkommelige måter å bli kvitt problemet på.

nei man kan ikke skjære opp spente tak. Da faller jo hele greia med det hele og det kommer til å henge like forbannet......
Så avhenger det jo av hva slags materiale det er også. Store tak spente man jo med jutevev først og deretter limte papir på. Et sånt tak kunne man muligens løsne (og så få tilbake) etter en langkant og kanskje få ut bøset.

R
Er det et barakudatak (plast) Brannfarlig som tusan så er det totalt kjørt med noe rep eller fjerne noe fra oversiden, og et nytt må til. Rive og sette panel i taket, raskest og billigst.

• Liker
beqen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.