Skal flislegge et kjøkken og har 3 forskjellige underlag:
- gipsplater
- gammel flislim reparert med husfix
- malt gammel masonite reparert med sparkel

# Når trenger jeg å prime før flislegging?
# Kan man bruke en eller annen maling man har hjemme i stedet for en stor bøtte primer for en kvadratmeter?

Prime gipsen og sparkelen. Og trefiberplaten kan du jo ikke flislegge på, vet ikke om du hadde tenkt det?

Du kan jo kjøpe en enliters flaske primer for typ 70 kroner, maling fyller ikke samme funksjon.

jon_h skrev:
Prima gipsen og sparkelen. Og trefiberplaten kan du jo ikke flise på, vet ikke om du hadde tenkt det?
Du kan jo kjøpe en enlitersflaske primer for typ 70 kroner, maling fyller ikke samme funksjon.
Takk for svaret!

Trefiberplaten er altså en side på et eldre høyskap:
- skal flises bare på 60x55 stor flate
- og det satt fliser på den siden som jeg har fjernet
... hvorfor går det ikke an å flise?

Har ikke sett noe sted at gips trenger primer, mener du hele gipsplaten eller bare der man har sparklet?

Jo, det er mulig at det kommer sitte fast, men det er ikke sikkert. Det er et for mykt og bevegelig materiale for at man skal kunne garantere at det holder i lengden. Men på en tilstrekkelig liten overflate kan det fungere. Bruk flexfix og flexfog i det minste.

Gipset må ikke primes, men det skader ikke å gjøre det. Da hindrer man det fra å suge til seg vannet fra festemassen. Samme med sparkelmassen, det er ikke absolutt nødvendig å prime det, men man får litt bedre vedhefting og festemassen rekker å herde bedre når vannet holder seg i det.

Cheers!
... da blir det aspelut primer for jeg har store tunge 60x30 plater på 2 sider og opp til taket på gipssiden så jeg safe:ar gjerne der.

Suverent forum dette her :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.