Fjellstuebygging der vi har tatt over etter reisverket og snekkerne har latt stå igjen 9 veggstøtter Pa-So 70 langs langsidene og mener bestemt at de må bli sittende til vi har vekslet av med innervegg og ...kanskje plate. I tillegg til at disse fine pinnene er i veien for hodet mitt hele tiden, koster de også fine 3.000kr i måneden i leie, så jeg er nesten klar til å kjøpe egne.
Nå har vi satt panel utvendig rundt hele huset og jeg er nysgjerrig på deres tanker om når man kan våge å fjerne disse, argumentet har vel ikke vært å holde huset fra å falle, men derimot være hjelpsomme om det begynner å skeve 2-3-4-5 cm før vi har begynt å bygge innervegger. Jeg har hittil på et par måneder ikke sett at huset har begynt å skifte (det er satt opp murersnor langs langsidene fra hjørne til hjørne som har hatt stabilt 1 cm luft mot vegg).
Huset bygges med mønetak der taket bæres ned i gavlene og to bjelker innvendig. Det står ikke på snaufjellet og er derfor ikke så vindutsatt.
Skiver på ytterveggens innside og tverrgående mellomvegger er det som stabiliserer huset. Trepanel gjør det i viss grad om den er spontet. Du kan kanskje redusere antall støtter noe, men bør ikke fjerne alle før stabiliseringen er klar. Et 13 meter langt hus er ganske følsomt. Det er et flott hus, så ta vare på det.
Plater på ytterveggens innside og tverrgående delevegger er det som stabiliserer huset. Trepanel gjør det i viss grad om det er spontet. Du kan kanskje redusere antall støtter noe, men bør ikke fjerne alle før stabiliseringen er klar. Et 13 meter langt hus er ganske følsomt. Det er et flott hus, så ta vare på det.