Heisann!
Jeg har et spørsmål om min overetasje i et 1½-plans hus.
Hvordan gjøre med fuktsperren i skråtaket for mitt midtbaderom? som bildet skal forsøke å vise :rolleyes: så er baderommet mellom midten av huset og støttestagene, hvordan gjøre med fuktsperren utenfor støttestagene for man skal vel ta bort fuktsperren i baderommet..
Med håp om en avklaring

• Diagram av badrum under skråtak med innervegger og plassering av fuktsperre i forhold til støttestenger og isolasjon.
Mikael_L
Jeg mener at du skal la fuktbarrieren være igjen utenfor støttebena, for der har du jo uansett ingen fuktsperre på den andre siden av veggen. Det er altså det å lukke inn en vegg(plate) med badrummets fuktsperre på den ene siden og plastfolie på den andre siden av veggen som er det som forårsaker problemer.

Så lurer jeg litt, er den eneste flaten som kommer til å ha det slik altså en liten del av skråtaket? Vil det regelmessig bli tilført vann der?

Hvis det ikke dusjes mot den veggdelen er risikoen for at plasten der bak forårsaker problemer ganske liten. (Ikke sant Jon_h ;) )

Hvis du fjerner plasten et sted, skal du forsøke å få den gjenværende byggplasten til å koble seg til baderommets fuktsperre. Det trenger ikke å koble seg rent fysisk, men varm fuktig inneluft skal ikke kunne lekke forbi noe sted mellom disse sjiktene, en trestender f.eks. er tilstrekkelig tett bare fuktsperren og plasten kobles uten noen gliper. Vanskelig å forklare forståelig... :o

I
Antagelig har du en fuktspærre på innsiden av taket mot rommet som beskyttelse for isolasjonen i taket, som følger yttertakets helning ned mot takfoten. Enten direkte eller via isolert støttemurvegg/bj.lag over bv.

Uansett om isolasjonen går helt ned til takfot fra hanebjelkelaget på øv. eller følger støttemurveggene og ut mot takfoten i bjelkelaget over bv, finnes folien mot romsiden. Den skal være der og være ubrutt hele veien og ikke fjernes. Da setter du virkelig diff.tettheten ut av funksjon og hele takkonstruksjonen i fare.

I stedet bør du oppnå en liten luftspalte i tak og skråtak der badet finnes, som du må sette i forbindelse med kaldloftet utenfor støttemurveggene hvis isolasjonen går hele veien ned til takfot, som munner ut under hanebjelkelaget over badet i den øvrige romvolumet. (Du må altså senke taket i badet noen centimeter.) Hvis isolasjonen følger støttemurveggene må du i stedet ordne horisontal luftspalte i tak/skråtak og sette den i forbindelse med romluften på begge sider av badet.

Da unngår du problemet med å ha isolasjon innesperret mellom to tette sjikt. Den fuktigheten som event. lekker ut fra badet (som selvsagt skal ha god ventilasjon og riktige tette sjikt) har da større luftvolum til å utjevnes i, og også den luften skal fornyes og da forsvinner fuktigheten ut der i stedet. Men den blir altså ikke 'innelåst' mellom to tette sjikt.

Takk for det utførlige svaret... Jeg har isolasjon og fuktsperre langs hele skråtaket fra hanebjelkelaget ned til takfoten. Overflaten er cirka 1,5m høy og ca 3,5 m bred. Når det gjelder ventilasjonen, har jeg en avtrekksvarmepumpe som jeg tenker å koble til badet. Om det kommer til å bli vannsølt regelmessig?? Det kommer til å stå et badekar der i skråtaket og barn kommer til å bade...

Mikael_L
Hvis du gjør som byggmesteren foreslår, trenger du ikke å bekymre deg for hvor det kan bli utsatt for vann eller ikke. Hans forslag likestiller alle vegger med innervegger, dvs. den meget lille mengden fukt som kan trenge gjennom tetningslaget kan ventileres (eller diffundere) bort. Hvis du bare sørger for at det finnes noen få cm ventilert spalte på alle steder hvor våtrommet grenser mot ytterveggens dampsperre, så skal du slippe problemer.
En god løsning da du ikke trenger å være bekymret for om husets dampsperre ikke skulle være tett overalt etter at du har laget store hull i den.

Men et spørsmål til deg, byggmesteren.
Ville det i et slikt tilfelle være hensiktsmessig å fore på f.eks. 45x38 på de veggstendere samt undersiden av takstoler som vender mot våtrommet? Som altså kan danne luftspalten. Og så, hvordan sikrer man tilstrekkelig ventilasjon? En ekstra vifte? En kanal fra FVPen? Eller holder det med konveksjon?

I
Mikael_L skrev:
----
Men ett spørsmål til deg byggaren.
Ville det i et slik tilfelle være hensiktsmessig å skale på f.eks. 45x38 på de veggstenderne samt undersiden av takstoler som vender mot våtrommet? Som altså kan danne luftspalten. Og deretter, hvordan sikrer man tilstrekkelig ventilasjon? En ekstra vifte? En kanal fra FVPn? eller er konveksjon nok?
38 mm luftspalte er nok mer enn tilstrekkelig. Ville tro at 15 også duger. Hovedsaken er at det ikke blir tett, men at den fukt som kommer gjennom fra våtrommet havner i luft så den kan jevne seg ut der og deretter videre til resten av romvolumet. Det ville altså være nok med konveksjon.

Jeg har gjort så på flere andre steder i ulike sammenhenger og det viser seg at naturen/fysikken selv har klart å ta hånd om event. problem.

Intet hus er dog det andre likt selv om de er bygget på samme måte. Mange ganger er det beliggenheten som kan avgjøre om det skal bli slik eller så. Det er nok f.eks. å vende en sørsiden på et hus til nordsiden på samme hus på et annet, for at vind og sol skal skape andre strømmer/effekter rundt det. En av våre store forskere og oppfinnere her i landet (Gustav v. Platen) var f.eks. inne på å utnytte luftstrømmene under takfoten for et vinddrevet energiverk, størrelse som en lastebilsgenerator, men måtte gi opp fordi vindstrømmene noen ganger er vanskelig forutsigbare.

Mikael_L
imported_Byggaren skrev:
Det er nok f.eks. å snu en sørsiden på et hus til nordsiden på det samme huset på et annet, for at vind og sol skal skape andre strømmer/effekter rundt det.
Så sant, så sant. Alle hus og steder er unike, det er vel et av problemene med å lykkes med å bygge et bra hus, et bra konsept på et sted kan bli en "katastrofe" på et annet... :o

Bra med litt tilbakemelding, jeg har nemlig vurdert å bruke denne måten, med å ha litt luftespalte mot ytterveggen, uansett hvor badet er plassert (nede/øvrevåning). Alt for å slippe å lage hull i folien.
Men jeg har ikke hatt noen anelse om hva som virkelig kreves, nå har jeg en liten anelse i det minste ;) .

I
Kan som kuriosa nevne at et hus, likt bygget som alle andre i en større husgruppe i Midt-Norge og av samme entreprenør og ved samme anledning, som ligger midt i gruppen, er rammet av sterke negative effekter. Eier er fortvilet.

Det går ikke an å ha vinduene åpne visse tider på året, for da får han all røyk fra en lenger bort beliggende pipeskorstein inn i huset. Den eiendomsbesitteren har blitt pålagt å heve skorsteinen, noe som også har skjedd, men uten effekt.

På visse vindfulle dager går det ikke an å ha vinduene åpne i det hele tatt p.g.a. risikoen for at de skal blåse ut av karmene, og flere av dem har allerede 'vridd' beslagene eller revet av stormhaspene og måttet byttes ut. Men ingen av de andre husene i gruppen har eller har hatt noen av disse problemene.

'Eksperter' har valfartet dit for å prøve å finne årsaken til problemene og finne en løsning på hvordan han skal kunne bruke huset normalt. Det har ikke gått ennå, og jeg tror aldri heller at det kommer til å gå. Huset ligger tydeligvis i et vinddrag som forsterkes av omkringliggende hus til orkans styrke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.