D
Hei,

Jeg planlegger å bygge en brygge med et overheng på 2 meter.

Om vinteren skal jeg fjerne en støtte i vannlinjen så overhenget isteden blir 2,5.

Den totale lengden på bryggen er 4 meter og bredden er 2 meter.

Regler som brukes er 75x200. Tre stykker. Som stikker ut over vannet.

Jeg lurer på om bryggen kommer til å begynne å sige om vinteren på grunn av overhenget på 2,5 meter?

D
Kanskje skal legge til at lengden på bryggen kan komme til å endre seg. Jeg skal sjekke når det begynner å svaie for mye. På landsiden er bjelkene forankret i berget med gjennomgående Gjengestang m20 samt stolpesko

D
Noen?

Ingen snølast?

D
Ja, jeg antar at man må regne med det, men jeg tenker at det meste av snøen normalt vil blåse av en brygge på 4x2 meter.

D
Snøsonen 2

Kan du kanskje bygge en hengebro? Sett 2-3 meter høye stående stolper der overhenget begynner. Trekk en vaiert på hver side fra bryggenden over stolpene og fest i berget i den andre enden av bryggen. Da er nok 2,5 m overheng ingen problem.

• Liker
Dilato
  • Laddar…
  • Liker
Nissens
  • Laddar…
D
Takk @Kane

Men jeg henger ikke helt med på om man kan regne slik som du har gjort. Jeg har ikke helt landet i om jeg forstår hvordan du i beregningen tar hensyn til overhenget.

Jeg har modifisert målene noe. Bryggen er fortsatt 4 meter lang.

• Diagram som viser bryggelengde for desember-februar (200cm) og mars-november (270cm), med overheng markert i rødt. Total lengde 4 meter.
D Derbyboy skrev:
Takk @Kane

Men jeg henger ikke helt med på om man kan regne slik som du har gjort. Jeg har ikke helt kommet fram til om jeg forstår hvordan du i beregningen tar hensyn til overhenget.

Jeg har modifisert målene noe. Bryggen er fortsatt 4 meter lang.
Max utstikk ifølge svenske tre er 800 mm. Så ditt case kan ikke engang beregnes der.

Antar at du er redd for at isen tar bryggen om du har igjen støttene ytterst?

Finnes det ikke et solid tre i nærheten som du kan avlaste med da? Dra et spennbånd eller wire et stykke opp i treet og et Y som fester i ytterhjørnene.

Spontant føles det vel som at 75*200 burde være ganske solide og ikke bøye seg så lett.

D
Jo det er isen jeg er redd for.

Ingen trær dessverre!

Begynn med 2 eller 3 stk parallelle jernbaneskinner så har du stabile ting å feste i. Da trenger du ikke regne med noe svikt i det hele tatt. Forankre dem ordentlig i fjellet så sitter de fast lenge......

D
Hvor finner man jernbaneskinner?

Kan nok glemme skinner på grunn av vekten.

• Liker
Riemann
  • Laddar…
D
Viktor.J Viktor.J skrev:
Max utstikk ifølge Svensk trä er 800 mm. Så ditt case kan ikke engang beregnes der.
Sier vel ikke så mye. Kjøper jeg en regel 45x220 og lar den stikke ut 90 cm så tror jeg ikke langtiddeformasjonen kan måles, heller ikke noe svikt.

Svikt føler jeg blir et mindre problem. Regelen 75x200 kjøper jeg i lengden 4,80 og jeg kapper den der det er akseptabel svikt.

Det jeg er ute etter er langtidnedbøyningen ved ulike utstikk

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.