5.642 lest ·
40 svar
6k lest
40 svar
Når begynner en bjelke å bøye seg av sin egenvekt?
Hei,
Jeg planlegger å bygge en brygge med et overheng på 2 meter.
Om vinteren skal jeg fjerne en støtte i vannlinjen så overhenget isteden blir 2,5.
Den totale lengden på bryggen er 4 meter og bredden er 2 meter.
Regler som brukes er 75x200. Tre stykker. Som stikker ut over vannet.
Jeg lurer på om bryggen kommer til å begynne å sige om vinteren på grunn av overhenget på 2,5 meter?
Jeg planlegger å bygge en brygge med et overheng på 2 meter.
Om vinteren skal jeg fjerne en støtte i vannlinjen så overhenget isteden blir 2,5.
Den totale lengden på bryggen er 4 meter og bredden er 2 meter.
Regler som brukes er 75x200. Tre stykker. Som stikker ut over vannet.
Jeg lurer på om bryggen kommer til å begynne å sige om vinteren på grunn av overhenget på 2,5 meter?
Kanskje skal legge til at lengden på bryggen kan komme til å endre seg. Jeg skal sjekke når det begynner å svaie for mye. På landsiden er bjelkene forankret i berget med gjennomgående Gjengestang m20 samt stolpesko
Kan du kanskje bygge en hengebro? Sett 2-3 meter høye stående stolper der overhenget begynner. Trekk en vaiert på hver side fra bryggenden over stolpene og fest i berget i den andre enden av bryggen. Da er nok 2,5 m overheng ingen problem.
Med L1 på 2000 mm, B på 4000 mm (for å simulere overheng på 2000 mm) og C på 1000 mm med en last på 2,3 kN/m2 (hvorav 2 kN i snølast) fås følgende.D Derbyboy skrev:
Fantes ikke konstruksjonsvirke som klarte lasten uten det ble limtre.

https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/altan-utan-takkonstruktion/
Max utstikk ifølge svenske tre er 800 mm. Så ditt case kan ikke engang beregnes der.D Derbyboy skrev:
Antar at du er redd for at isen tar bryggen om du har igjen støttene ytterst?
Finnes det ikke et solid tre i nærheten som du kan avlaste med da? Dra et spennbånd eller wire et stykke opp i treet og et Y som fester i ytterhjørnene.
Spontant føles det vel som at 75*200 burde være ganske solide og ikke bøye seg så lett.
Finnes det ikke et solid tre i nærheten som du kan avlaste med da? Dra et spennbånd eller wire et stykke opp i treet og et Y som fester i ytterhjørnene.
Spontant føles det vel som at 75*200 burde være ganske solide og ikke bøye seg så lett.
Begynn med 2 eller 3 stk parallelle jernbaneskinner så har du stabile ting å feste i. Da trenger du ikke regne med noe svikt i det hele tatt. Forankre dem ordentlig i fjellet så sitter de fast lenge......
Sier vel ikke så mye. Kjøper jeg en regel 45x220 og lar den stikke ut 90 cm så tror jeg ikke langtiddeformasjonen kan måles, heller ikke noe svikt.Viktor.J skrev:
Svikt føler jeg blir et mindre problem. Regelen 75x200 kjøper jeg i lengden 4,80 og jeg kapper den der det er akseptabel svikt.
Det jeg er ute etter er langtidnedbøyningen ved ulike utstikk