7.012 lest ·
4 svar
7k lest
4 svar
Myresjöhus effektvegg - ulike konstruksjoner
Vi har bygget nytt med Myresjöhus. Det har også to av våre nye naboer. En nabo bygde for noen år siden før Myresjöhus lanserte "effektveggen" og deres vegg er ca 33cm tykk hvis man måler ved inngangsdøren inkl listverk. Måler man det samme på vårt hus, får man også ca 33cm til tross for at vi skal ha den nyere effektveggen. Den andre naboen som ligger noen måneder etter oss i byggefasen har en 36cm tykk vegg, og det står også at de skal ha effektveggen.
Jeg har vanskelig for å tro at to vegger som skiller 3cm i tykkelse kan ha samme ytelse. Jeg har forsøkt å få svar fra en teknisk ansvarlig, men får litt uklare svar.
Hva tror dere, har vi fått den gamle veggen? Hvis det er tilfelle, er det jo tidernes største svindel...
Jeg har vanskelig for å tro at to vegger som skiller 3cm i tykkelse kan ha samme ytelse. Jeg har forsøkt å få svar fra en teknisk ansvarlig, men får litt uklare svar.
Hva tror dere, har vi fått den gamle veggen? Hvis det er tilfelle, er det jo tidernes største svindel...
Det kan jo være slik at oppbyggingen på deres vegg er annerledes uten at den nødvendigvis trenger å bli tykkere, for eksempel kan det være lettregler i stedet for helmassive regler=minsket kuldebro, kan være en såkalt fasadeskive på utsiden=bedre energiverdi og diverse andre kjøringer.
Det jeg har fått frem hittil er at den gamle veggen hadde 240mm isolasjon + 6mm utegips i tillegg til spikreregler, panel og hardgips på innsiden. Har ikke fått frem noe om reglene.
Vår vegg sies å ha 220mm regler med isolasjon samt 30mm klimaskive utenpå.
Som svar på hvorfor det nyere nabohuset hadde tykkere vegg, fikk jeg:
"De skal ikke være tykkere. Vi har endret effektveggen slik at det er regler 220 mm med 30 mm klimaskive på utsiden og så isolerer vi med 250 mm isolasjon mellom reglene. Vi er i en overgang mellom disse veggene men de har samme ytelse."
Det er der det ligger nå, jeg har ikke fått svar på hva de mener med 250mm isolasjon mellom reglene som jo bare er 220mm. Jeg forstår ikke svaret, men det kanskje noen her gjør?
Vår vegg sies å ha 220mm regler med isolasjon samt 30mm klimaskive utenpå.
Som svar på hvorfor det nyere nabohuset hadde tykkere vegg, fikk jeg:
"De skal ikke være tykkere. Vi har endret effektveggen slik at det er regler 220 mm med 30 mm klimaskive på utsiden og så isolerer vi med 250 mm isolasjon mellom reglene. Vi er i en overgang mellom disse veggene men de har samme ytelse."
Det er der det ligger nå, jeg har ikke fått svar på hva de mener med 250mm isolasjon mellom reglene som jo bare er 220mm. Jeg forstår ikke svaret, men det kanskje noen her gjør?
Klimaskive er et bra produkt fra mange synsvinkler,
en er at du får bedre isolasjon med samme tykkelse
som et reisverk med mellomliggende isolasjon.
en annen er at isolasjonsverdien pleier å være bedre enn "vanlig"
ull-isolering (ved samme tykkelse)
220mm lekter & isolering + 30mm Klimaskive = 250mm... kan det være så han mener?
en er at du får bedre isolasjon med samme tykkelse
som et reisverk med mellomliggende isolasjon.
en annen er at isolasjonsverdien pleier å være bedre enn "vanlig"
ull-isolering (ved samme tykkelse)
220mm lekter & isolering + 30mm Klimaskive = 250mm... kan det være så han mener?
Jeg har nå fått litt mer info, tydeligvis ser det ut slik:
Eldre veggen: innvendig gips, 240mm regel/isolasjon, 6mm utvendig gips, spikerregel, panel
Vår vegg: innvendig gips, 220mm regel/isolasjon, 30mm klimaskive, vindsperre, spikerregel, panel
Nyeste veggen: 220mm regel med 30mm klimaskiveremser samt 250mm isolasjon imellom, vindsperre, dobbel spikerregel, panel
De sa først at det ikke skulle være forskjell, og nå sier de at det er en stående spikerregel som gjør at naboens vegg er tykkere så jeg skal til naboen i kveld og stikke fingrene under panelet og kjenne.
Eldre veggen: innvendig gips, 240mm regel/isolasjon, 6mm utvendig gips, spikerregel, panel
Vår vegg: innvendig gips, 220mm regel/isolasjon, 30mm klimaskive, vindsperre, spikerregel, panel
Nyeste veggen: 220mm regel med 30mm klimaskiveremser samt 250mm isolasjon imellom, vindsperre, dobbel spikerregel, panel
De sa først at det ikke skulle være forskjell, og nå sier de at det er en stående spikerregel som gjør at naboens vegg er tykkere så jeg skal til naboen i kveld og stikke fingrene under panelet og kjenne.
Klikk her for å svare