Hei,

Jeg har en teglhvelving som stikker opp i gulvet... 😊

Et rom med åpne bjelker og murvegger, en bøtte, spade, og en stol, tydelig forberedt for gulvlegging.

Hva kan man regne med for bæreevne i murede hvelv? Har ingen peiling på hvor mange lag tegl som er brukt, men nåværende bjelkelag har i hvert fall ligget mot hvelvingen i 130 år eller så.

Finnes det noen smart måte å finne ut antall lag tegl og dermed forsøke å komme frem til en form for bæreevne?

Vurderer å legge nytt bjelkelag, men byggehøyden oppå hvelvingen er ikke mer enn 5-6 cm. Så spørsmålet er vel egentlig om jeg bare skal fortsette å la de nye bjelkene hvile på selve hvelvingen.. Har vel ikke så mange valg direkte. Kommer til å lime og skru gulvplater oppå de nye bjelkene.

Thx!
 
For å i det hele tatt kunne begynne å svare på ditt spørsmål trenger man spennvidden=vegg til vegg. Tykkelsen på teglsteinen samt pilhøyden= forskjellen mellom høyeste punktet og laveste på hvelvet. https://goo.gl/images/dXLxyx
 
Interessant, noen av målene får jeg ikke tak i, f.eks. tykkelse på tegel.
 
Ser ut som en del stående tegl så mest trolig dobbelt tegl i hvelvet.

Så har det også sett ut i de ti-talls bygninger jeg har sett med teglhvelv.
 
Ok, takk. Jeg heller mot at det er ganske trygt om 2-3 bjelker hviler på hvelvet.
 
hva er spørsmålet egentlig? Tror du ikke at det bærer ditt nye gulv om du lar det være som det er eller hva? Du må jo for alt i verden ikke fjerne noe av det gamle ....
 
Hva snakker du om? Hva får jeg ikke ta bort? Gamle råtne bjelker fjernes til fordel for nye. Som jeg skrev innledningsvis, så er spørsmålet om jeg helt enkelt tør å fortsette la bjelkene (de nye bjelkene) hvile på teglhvelvingen, noe jeg heller mot å gjøre ettersom det føles stabilt og de gamle bjelkene har ligget der i 130+ år, noe som taler for at det holder..
 
jeg gjetter at hvelvet holder for 30 tonn ... MINST!
eller med andre ord, du trenger ikke være bekymret om du ikke ser at det er ødelagt, eller andre tegn på sprekker

formen som en bro/hvelv er jo velprøvd gjennom årtusen
 
  • Liker
Anna_H
  • Laddar…
S
trist å rive ut de der bjelkene
 
Bra, takk, da trenger jeg ikke å bekymre meg for noen 100kg i personvekt som samles rundt matbordet... 😊
 
river du ut alle bjelkene kanskje du kan forsøke å få et fag midt over toppen på hvelvet, altså ikke en regel midt på men 30 cm ut til hver side hvis du kjører cc60 (cc600 om noen vil være pirkete)
da får du litt mer materiale i bjelkene om du bare hadde noen cm på midten..
 
@SBH, ja det gjør vondt å rydde bort gamle fine ting, de bjelkene som ikke er altfor råtne lar jeg kanskje ligge igjen.
 
Du kan bygge en stridsvognverksted på det der velvet.. :D
 
😁 kanskje tenker om å gjøre traktorgarasje der i stedet da...
 
  • Liker
camaro1969
  • Laddar…
Österby skrev:
Hva snakker du om? Hva får jeg ikke ta bort? Gamle morkne bjelker tas bort til fordel for nye. Som jeg skrev innledningsvis er spørsmålet om jeg rett og slett tør fortsette å la bjelkene (de nye bjelkene) hvile på teglhvelvet, noe jeg heller mot å gjøre fordi det føles stabilt og de gamle bjelkene har ligget der i 130+ år, noe som taler for at det holder..
ja det hørtes jo nesten ut som du mente å fjerne det gamle og erstatte med nytt bare for det. Noen liker jo ikke gammelt i det hele tatt uten skal de rette opp og gjøre alt rett og fint så ryker gjerne det gamle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.