Hei. Vi har et hus bygget 58 med tilbygg fra rundt 70-71. Varmen får vi med pelletsbrenner i en gammel ombygd vedovn som fungerer helt perfekt. Mitt spørsmål er angående skorsteinen som går opp gjennom kjøkkenet i den gamle delen; Jeg har fjernet pussen fra skorsteinen for å få frem teglsteinen i kjøkkenet på to sider (de andre to sidene vender ut mot hall og stue, som fortsatt er pusset og tapetsert). Vi har installert en peis i stuen for ca 1/2 år siden, hvor feieren trykktestet kanalen, og det var ingen problemer i det hele tatt. Spørsmål: Er det ok å fjerne pussen fra skorsteinen med tanke på lekkasje, altså, kan det begynne å lekke gjennom nå når pussen er borte der? Har pussen en slik tetningsfunksjon at det blir et "krav" for at det skal bli tett? Et spørsmål til: Det lukter murbruk/kalk (eller noe, ikke mugg) som ikke ser ut til å forsvinne... Jeg har kun vasket teglsteinen med skrubbebørste og vann, og det ser riktig bra ut. Trenger jeg å påføre noen form for forsegling/primer/olje eller lignende for at lukten skal forsvinne? Takk på forhånd!
 
Du burde ha spurt feieren før du fjernet pussen. Jeg er ganske sikker på at skorsteiner som brukes til fyring skal være pusset av brannvernhensyn. Kanskje kan du få et unntak, men det vet bare feieren din.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Du burde ha spurt feieren før du fjernet pussen. Jeg er ganske sikker på at skorsteiner som brukes for fyring skal være pusset av brannvernårsaker. Kanskje kan du få et unntak, men det vet bare feieren din.
Nei, det finnes ingen krav på at den skal være pusset. Glidegjøtning eller innsatsrør er tilstrekkelig for å få den tett.
Tar man derimot bort pussen fra en eksisterende godkjent skorstein bør man nok kontakte feieren for trykktesting.
 
  • Liker
Henningelvis
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Du burde ha spurt feieren før du fjernet pussen. Jeg er ganske sikker på at piper som brukes til fyring skal være pusset av brannsikkerhetsgrunner. Kanskje kan du få et unntak, men det vet bare feieren din.
Jeg spurte feieren som testet pipen og han sa at det er ingen risiko for lekkasje så lenge som kanalene er gode... og det sa han at de var. Han har også beroliget min frykt for at jeg eventuelt gjorde feil, i følge ham skal det ikke være noen problemer. Kanskje skal nevne at pussen er fjernet på de to sider som vender seg inn mot kjøkkenet, og røykkanalene fra kjelen og ovnen vender seg ut mot hall og stue, og der er pussen igjen.
 
  • Liker
Henningelvis
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.