Vi skal bygge nytt hus og har enda ingen løsning for trappen mellom våre to halvetasjer. Planen er å støpe selve platen i begynnelsen av desember. Gulvet kommer til å være synlig betong, så vi ønsker ikke en trapp i tre. En tanke er å mure opp en trapp i f.eks. lecablokker og enten behandle den med mikrocement eller sette på en eller annen type stein/fliser. Har noen her tips om dette?
Fyren som skal støpe platen trodde det blir dyrt og komplisert å gjøre dette i betong.
Vil du ha en betongtrapp ville jeg valgt å lage en plassbygd trapp i betong men med luft under den, typisk vanlig trappløp i betong.
I mitt tidligere yrkesliv som tømrer har jeg forskalet en del slike trapper, absolutt ingen vanskeligheter hvis man har kunnskapen, rutinearbeid rett og slett. Men jeg tror den kunnskapen er vanskeligere å finne i dag siden typ alt gjøres prefab og monteres på stedet.
1. Finn en leverandør som kan lage trappløpet i prefab så kan du montere det ferdig på stedet.
2. Finn en tømrer/snekker av den eldre generasjonen som var med på den tiden da det var rutine å forskale. Han fikser det lett på stedet
Tror den største utfordringen blir å få til det meste synlig betong på en pen måte som matcher gulvet ellers.
Føles absolutt gjennomførbart. Også jeg ville ha foreslått form for å unngå at trappen veier noe tonn, og for å ikke bygge bort lagringsplass. Men tanken med leca er kanskje mer ukomplisert å finne utfører.
Det kan hende det går an å slå sammen dette arbeidet med annet arbeid? Mistenker at dere får dyre tilbud for et lite arbeid fordelt på flere anledninger (form + støpe + rive form / slipe osv)
Vil du ha en betongtrapp så ville jeg valgt å lage en plasstøpt trapp i betong men med luft under den, typ vanlig trappeløp i betong.
I mitt tidligere yrkesliv som tømrer har jeg forskalet et antall slike trapper, absolutt ikke noe rart hvis man har kunnskapen, rutinejobb rett og slett. Men jeg tror at den kunnskapen er vanskeligere å finne i dag fordi alt gjøres prefab og monteres på plass.
1. Finn en leverandør som kan lage trappeløpet i prefab så kan du montere det ferdig på plass.
2. Finn en tømrer/snekker av den eldre generasjonen som var med på den tiden da dette var rutine å forskale. Han fikser det lett på plass
Høres bra ut. Jeg har et par betongarbeidere som har støpt vår første plate i dag og skal støpe en til om to uker, men de har ikke erfaring med dette riktig. Deres spontane tanke var å støpe et trinn om dagen, noe som selvsagt blir dyrt med all reising. Hvordan går dette egentlig til?
BBSOD skrev:
Tror den største utfordringen blir å få til det meste synlig betong på en pen måte som matcher gulvet ellers.
Føles absolutt gjørbart. Selv ville jeg også fremstilt form for å unngå at trappen veier et tonn, og for å ikke bygge bort lagringsplass. Men tanken med lecablokker kanskje er mer ukomplisert å finne utfører.
Det er kanskje mulig å slå sammen dette arbeidet med annet arbeid? Mistenker at dere får dyre tilbud for en liten jobb fordelt på flere anledninger (form + støpe + rive form / slipe osv)
Vi har et par karer på plass nå så det går absolutt! Trenger bare komme med et godt forslag til opplegg, de er mest vant med å støpe masse husplater (som de er veldig dyktige på) men trappen er de litt spørrende til...
Deres spontane tanke var å støpe ett trinn om gangen per dag, noe som selvfølgelig blir dyrt med all flaksingen. Hvordan gjøres dette egentlig?
Alle trappetrinn som jeg har formgitt har blitt støpt i ett steg. Har du et hvileplan så kan det for så vidt kanskje være lettere å ta jobben i noen etapper for å ha mer kontroll over støpingen. Men ser man på skissen din så virker det jo som om det kun er en halvtrapp, så det gjør jo alt så mye enklere
Forsøkte å google litt for å finne noen bilder/videoer, men det eneste jeg finner er trapper mot skrånende terreng. For så vidt er det samme prinsipp, bare at man erstatter terrenget med en skrånende form. Armeringen kan være litt vrien også, men det slapp jeg som tømrer Må passe på at trappen ikke kollapser på grunn av manglende armering ... Så vidt jeg husker er det standard bjelkearmering + flat armering.
Dessverre kan jeg umulig gi en trinnvis instruksjon på hvordan man gjør ... det sitter i hendene mine og vekkes bare til live om jeg skulle gjøre det igjen. Tror at kunnskapen er på vei til å dø ut, mest prefab nå for tiden antar jeg
Hva jeg har sett, så støper man jo i ett sveip, men man må jo ha litt følelse. Om det er en 3m høy trapp blir det jo ganske betydelige krefter i bunnen på formen, som må vurderes. Hvis man fyller formen sakte, vil jo den nedre delen stivne litt og ikke spenne ut formen.
Her er noen tips:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.