Hei

Skal om noen uke installere en peisinnsats, før det skal jeg mure litt sånn at mine mursteiner ikke synes, vil gjerne ha en glatt hvit vegg/gulv der innsatsen skal stå. Antagelig skal jeg bruke noe ildfast mørtel, men hvordan får jeg det hvitt etterpå? All maling vil vel flasse av når det blir varmt? Er takknemlig for noen tips

007.jpg

Ingen som har gjort noe slikt tidligere? Skulle virkelig trengt litt hjelp.

Jeg er selv nybegynner i dette, men jeg tenker på Maxit's Gypsym (gipsputs) til dette.
http://www.maxit.se/2223
Det blir kritthvitt helt av seg selv, og i brosjyren finnes det et bilde på en peis som er pusset med det.

du kan slamre med vanlig pussmørtel B eller C og male med KC Farge.

Takk for tipsene!

Så litt oppfølgingsspørsmål...

Hva er kc farge?
Fester c mørtel på farge? noen lur fyr har malt fugene mellom mursteinene med hvit farge... må dette bort før man kan begynne å mure?

/Oskar

klart at det er bra om du fjerner fargen med pussen sitter uansett. KC farge er en spesiell farge som er laget for å brukes på mørtel. kan ikke svare på hva den er laget av nøyaktig. finnes å kjøpe hos forhandlere av mørtel. mulig at maleren har noe med.

Takk for hjelpen, skal mure i uken. Det blir sikkert kanonbra!

Skal også kompletteringspusse en skorstein, hvor tykt kan man pusse med bruk B og C uten "armering" ?

K
KC-farge er en mineralsk pussfarge basert på kalk og sement med fingradert hvit dolomitt som ballast. Brukes for å male på KC-basert puss eller tidligere malte overflater med KC-farge med.
Til skorsteinen skal du bruke et C-bruk fordi det er mer fleksibelt enn B.
KC-bruk fester ikke på malte overflater.

Mikael_L
Stålbørst bort malingen i fugene.
Bruk en roterende stålbørste på bormaskinen hvis det sitter hardt. Det finnes også en kraftigere type som monteres på vinkelslipere, som spesielt har hardere tråd.
Ikke glem beskyttelsesbriller, hvis du setter i gang med maskinene! En ståltråd slipper noen ganger, og det kan være livsfarlig for øyet.

//ML

Pussmørtel C fungerer perfekt, sett opp armeringsnett der du skal pusse så er risikoen for sprekkdannelse minimal.
Nettet finnes i byggevarehusene og er litt kraftigere enn hønsenetting og med firkantede ruter.

Det gjorde jeg, og det har ikke sprukket til tross for at vi har fyrt som f..n i vår innsats. :D

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.