Jeg planlegger å mure 2.5 x 2.5 steiner, så jeg støpte en plate som er 65 cm x 65 cm som grunn. Dette fordi 2.5 steiner + 2 fuger blir drøyt 67 cm. Jeg vil altså at steinene kommer ca 1 cm utenfor platen for å forhindre frostsprengning. Det blir omtrent 8 (+/- 1) rader med steiner.
Jeg har fått tak i en gammel ovnsdør og funderer nå på hvordan i alle dager jeg skal mure den fast. Jeg har identifisert tre problemer som jeg ikke helt vet hvordan jeg skal løse på best mulig måte.
1. Døren er helt glatt rundt kantene. Holder det å feste den med mørtel eller er det risiko for at den faller ut av "hullet" med tiden; fester mørtelen godt nok til støpejernet? Klarer man f.eks. å bore fire hull (to oppe og to nede) i passende fugehøyde og føre inn ~10 cm lange armeringsstenger et par mm som man deretter fester med mørtel i fugen, eller er det unødvendig?
2. Innenfor ovnsdørene er det en gnistbeskytter som er festet og ledes rundt en "jernstang" som kommer ut og er litt krøkt under kanten. Denne "krøken" beveges jo når man åpner/lukker. Jeg tenker at man må heve døren og sørge for at ingen mørtel kommer inn under dette lille området med en slags tynn bøyd plate. Hvis man ser nøye på det første bildet så har jeg satt et 10mm armeringsjern under døren i ytterkanten og da kommer den passe opp slik at gnistbeskyttelsen slipper å ledes.
3. Jeg har fått tak i noen ildfaste tynnere steiner som jeg tenkte bruke i bunnen av ildstedet. Hvordan ville dere gjort det her? Jeg tenkte først å mure dem fast, men siden de kommer til å legges tett er det nok ingen vits. Men hvordan gjør jeg med høydeforskjellen? Først blir det en høydeforskjell fra punkt 2 og deretter en til siden de er betydelig tynnere enn teglsteinene. Bør jeg mure vanlige steiner hele første runden inne i ildstedet og deretter fylle på med de ildfaste? Da vil jo innsiden bli litt høyere enn nederste delen av døren, men hvis man skrår av den kanten så burde det vel bli bra med en liten skråning nedover etterpå når man skal ta ut asken..?
Om man hever luken litt i henhold til punkt 2 så blir det faktisk minimal kant hvis man fyller hele første runde med murstein og deretter setter på de ildfaste. Jeg tror jeg går for dette. Det kan gjerne være en liten kant, den forstyrrer jo ikke:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.