Hei,
Har søkt en stund etter noen som har murt opp en skorstein i lettbetong, men det synes å være vanskelig å finne informasjon om det.
Det kan jo skyldes at det ikke ville være egnet, men jeg vil gjerne vite hvorfor.

Vi står foran valget nå, hva vi skal mure opp med for materiale, vi hadde tenkt å bruke innsatsrør med vermikulitt rundt. Tenkte at 600x200x150 ville være egnet å bygge med. Tåler 3N/mm2, spørsmålet er hvorfor det ville være ugunstig?

Jeg er ganske sikker på at det branntekniske er ok, da det mange ganger er nok med 100mm lettbetong mellom innsats og brennbar vegg.
Så hva tror dere, hit eller shit?

Når man jobbet med skorsteiner en gang i tiden kjørte vi et antall med Isokern, litt som det du vurderer. Fungerte bra og gikk raskt å få opp.

Stefan N Stefan N skrev:
Når vi jobbet med skorsteiner en gang i tiden, brukte vi en del med Isokern, litt som det du vurderer. Fungerte bra og gikk raskt å få opp.
Ok, så du tror det ville gå bra med lettbetonglokk?
Vi skal imidlertid forskyve skorsteinen 25-30 cm sidelengs på kaldloftet. Man burde kanskje også pusse den, naken lettbetong føles unødvendig å ha der oppe.
Vi vil før vi går gjennom yttertaket mure med teglstein, da vi vil ha det i tegl der oppe (annen skorstein murt med tegl).

Spørsmålet er om det må være et typegodkjent system? Sjekk med feieren før du gjør noe annet.

Snakket med simab (Sotarna i Malmö AB) i dag, og den jeg snakket med sa at man ikke kunne bruke lettbetong til skorstein.
Da jeg prøvde å be ham utdype hvorfor, svarte han kort "temperaturen ved brann" hva nå det skal bety.
I vårt tilfelle (med innsatsrør og vermikulitt rundt) burde yttermaterialets påvirkning av skorsteinsbrann være minimal.
Eller om han mente brann i huset for øvrig vet jeg ikke, men det er vel enda rarere?

Jeg skal ringe rundt litt mer og til flere i morgen for å få en bredere oppfatning.

Du har jo allerede lest gjennom tråden min, så du vet hva jeg endte opp med. Tror dessverre at det er så enkelt, feiere gjør som de føler for, så enkelt er det. Den eneste måten å komme forbi det på er å bruke et typegodkjent system, eller å gjøre det på den gamle måten og mure i teglstein (selv om det sikkert er mindre sikkert enn din løsning).

Du kunne jo sammenligne branndataene for lettbetong med teglstein og vise det til den der feieren, men jeg tror neppe det vil endre noe.

Etter å ha snakket med 6+ feiere i dag, får jeg blandede beskjeder.
Noen sa at det ikke gikk med lettbetong fordi den ikke tålte varmen (hvilken varme, og uansett kunne han ikke utdype).
Noen svarte at de ikke helt visste siden de ikke hadde erfaring med det, men anbefalte typgodkjente løsninger som isokern og lignende. De skulle også fungere ved forskyvning (viste seg at maks forskyvning var 16 cm).

MEN, jeg fikk tak i feieren (en av dem i hvert fall) som opptrer (et av to) som ombud for kommunen jeg bygger i, og han sa at det ikke var noen problemer i det hele tatt. Noe som føltes ekstra betryggende, vi diskuterte løsningen i ganske detaljert utførelse. Han var godt kjent med avstander til trekonstruksjoner som vil være rundt omkring osv.
Så det føles håpefullt, og jeg tror jeg kommer til å gå for den linjen og mure opp det med lettbetong.

Ganske interessant at det ikke ser ut til å finnes mer konkrete regelverk de kan henvise til, det ser ut til å være mer hva feieren føler han vil gå god for.
Så for min del gjelder det nå at han ikke slutter eller at kommunen bytter selskap.

Hvis du gjør med lettbetong, er det veldig viktig at verkuliten omslutter røkrøret riktig og har et tykt lag mot røret. Hvis lettbetong utsettes for høy varme, krakelerer den og sprekker pulvriseres.

• Liker
Claes Sörmland
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om du gjør med lettbetong så er det veldig viktig at verkuliten omslutter røkrøret riktig og har et tykt lag mot røret. Om lettbetong utsettes for høy varme så krakelerer den og sprekker opp og pulvriseres
Med et hulrom på 300x300 og et 150mm rør så får man som minst (teoretisk) 75mm mellom rør og lettbetong på minste stedet. Det var ifølge feieren ok.
Hva er din oppfatning?

Går nok bra, men det jeg tenker på er din forflytning i sidelengs retning, lett da at avstanden blir mindre mellom rør og stamme. Stemmer alle vinkler/grader overens med rør og stamme så er det bra.

• Liker
xLnT
  • Laddar…
Kanskje går det å montere rør og ramme i en følge og skyve ned vermikuliten etter hvert.

J jonaserik skrev:
Kanskje går det an å montere rør og stamme i en følge og putte ned vermikuliten etter hvert.
Det er tanken, så gjorde vi med den vi muret opp i tegl.

X xLnT skrev:
Ganske interessant at det ikke virker som det finnes mer konkrete regelverk de kan referere til, det virker mer som hva feieren føler at han vil gå god for.
Det finnes jo en masse standarder som det refereres til i BBR. De koster dog penger å få lese, men det er de som typegodkjennelsene er laget i henhold til. Derimot tror jeg ikke at feierne direkte har noen kontroll på dem, men de fleste går på typegodkjente konstruksjoner eller konstruksjoner de allerede har sett, og ingenting annet er OK. Du ser ut til å ha funnet en juvel!

Har du tenkt å ha bare et innsatsrør i skorsteinen? Jeg skulle ønske å ha (minst) to, da blir det jo enda vanskeligere å overbevise noen.

joakim_j joakim_j skrev:
Det finnes jo en masse standarder som det henvises til i BBR. De koster dog penger å få lese, men det er de som typegodkjenningene er gjort i henhold til. Derimot tror jeg ikke at feierne direkte har noen oversikt over dem, uten de fleste går på typegodkjente konstruksjoner eller konstruksjoner de allerede har sett, og intet annet er OK. Du ser ut til å ha funnet en juvel!

Har du tenkt å ha bare et innsatsslør i skorsteinen? Jeg ville gjerne ha (minst) to, da blir det jo enda vanskeligere å overbevise noen.
Ja, vi skal bare ha et innsatsslør. Vi har to ildsteder i forskjellige deler av huset, så hver sin skorstein.

Hvorfor lettbetong, og ikke lettklinker?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.