Hei, holder på å mure en "benk" på kjøkkenet for en vedovn. Ser ut som en H omtrent.
Bruker lettbetongblokker (Siporex?)
Fikk med meg Serpo 224 Mur og pussmørtel C fra byggevarehandelen.
Er det egnet å bruke? Vil det holde?
Synes at blokkene virker til å suge mye vann, har prøvd å fukte dem skikkelig men ikke satt dem i vann ennå.
På sekken med mørtel står det "For lettbetong se særlig instruksjon", men hvor finnes den i så fall.
Gjerne raske svar, Flurken.
Bruker lettbetongblokker (Siporex?)
Fikk med meg Serpo 224 Mur og pussmørtel C fra byggevarehandelen.
Er det egnet å bruke? Vil det holde?
Synes at blokkene virker til å suge mye vann, har prøvd å fukte dem skikkelig men ikke satt dem i vann ennå.
På sekken med mørtel står det "For lettbetong se særlig instruksjon", men hvor finnes den i så fall.
Gjerne raske svar, Flurken.
Man pleier ikke å mure, men lime sammen lettbtg.blokker. Nå skal du bruke det til noe annet enn ytter-/innervægger, og da duger det også å mure. Men hvordan det er med kjemien i mørtelen du har fått sammenlignet med lettbtg., skal jeg la være usagt på grunn av nye mørteltyper og erfaringer. Siden det hovedsakelig antas å bli trykkrefter i din konstruksjon, duger det nok like godt med det du har fått som en hvilken som helst annen mørtel.
Vet ikke hvor man finner disse instruksjonene (antar at man må kontakte produsenten). Synes dog at det er merkelig at de ikke kan skrive mer utførlig.
Jeg har murt lettbetong med vanlig C-bruk og det fungerer bra. Jeg dyppet blokkene, og før jeg deretter pusset, brukte jeg "suggan".
Jeg har murt lettbetong med vanlig C-bruk og det fungerer bra. Jeg dyppet blokkene, og før jeg deretter pusset, brukte jeg "suggan".
Vil du mure lettbetong med en C-mørtel så bytt 224 til 131. Til lettbetong bruker man lavalkaliske produkter og det er ikke 224.
Mure lettbetong er dog ikke vanlig. Man pleier å lime dem med Tynnfugemørtel A.
Mure lettbetong er dog ikke vanlig. Man pleier å lime dem med Tynnfugemørtel A.
Klikk her for å svare