Etter enda et fantasibud har jeg bestemt meg for å også mure inn min vedovninnsats selv.
Akkurat som nesten alt på huset. Med alle dyktige folk som finnes her på forumet, tenkte jeg at jeg sikkert kan få tips og råd om hvordan det skal gjøres.
Slik ser det ut:
Dobbeltsidig gjennomgående peisovn i andre etasje i et nybygd trehus med helisolert skorstein gjennom ferdig sjakt i mineritt gjennom yttertaket.
Underlaget er sporede sponplater med vannbåren gulvvarme. Rett under disse ligger en hea250 bjelke, så det er ingen problemer med bæreevnen i bjelkelaget.
Muringen skal være helt rett og glatt fra gulv til tak, og hele innmuringen skal være midt i en ikke bærende innervegg. På den ene siden skal muringen kobles til og ligge i linje mot veggplaten på begge sider, og på den andre siden av veggen stikker muringen ut ca. 300 mm fra veggen. På bunnen kommer tiluftsslangen opp rett gjennom sponplategulvet og skal kobles til i bunnen av innlegget. Avstanden mellom gulv og underkant innsats er ca. 800 mm. Takhøyden er 2,7 m. Tror at jeg bør bruke ytong for å holde vekten nede.
Er det noen som kan hjelpe meg med info om materialvalg, mørtel etc., konstruksjonsløsning eller bare generelle gode og hyggelige råd?
Takk på forhånd,