Skal snart mure igjen et kjellervindu for å forberede til baderomsbygging. Har aldri murt noe før, så tips og triks mottas med takk.

Antar at jeg bruker leca-blokker og noen form for mørtel?

Tenker at jeg lar det være igjen noen cm på innsiden som jeg fyller med puss senere. På utsiden tenkte jeg at blokkene skal ligge i linje med grunnmuren (skal senere på med isolasjon).

Skal jeg "fylle" hele hulrommet med blokker? Skal også legge inn et 125 mm rør for vifte, antar at jeg bare murer inn det på passende sted med litt helling utover?

Noe mer jeg bør tenke på?

Takk på forhånd.
 
Jeg murte igjen et kjellervindu i høst.

Da murte jeg med leca og noe mørtel. Husker ikke helt hva. Etterlot 1-1,5cm rundt om som jeg deretter fylte med fugeskum. Dette limer jo også fast blokken. Så pusset jeg begge sider.

Rett eller galt vet jeg ikke, men slik gjorde jeg.
 
Mure med B-bruk og dubbe i jern i kantene. Dropp fugeskummet, finnes ingen vits med det.
 
Jeg syntes det var lettere å få tett med fugeskummet.
 
  • Liker
Marcus Nordblad
  • Laddar…
Vekker liv i en gammel tråd, håper det er ok.

Hvordan gikk det?
Jeg skal nå gjøre det samme og lurer på to ting.

1. Skal man banke bort gammel puss rundt hullet før man begynner, eller kan den være kvar?
2. Hvordan vet man at man får inn fullt med mørtel i det siste laget oppå blokken mot overdelen? Man kan vel pirke inn mørtel og forsøke å presse inn, men mørtelen sveller vel ikke, så det må jo være perfekt for at det skal bli tett?
 
Du skal hogge bort all svak og løs puss i hullet. Er det malt, skal du forsøke å fjerne det meste av malingen, selv om pussen under er sterk. Mørtelen fester dårlig eller ikke i det hele tatt på maling. For å få inn mørtel i øverste sprekke bruker du en fugesparkel. Legg mørtelen på en innsettingssparkel eller et rivbrett og skrap mørtelen inn i fugen, det fungerer kjempebra.

Og vann godt før du begynner å mure! Det skal være vått!
 
Googlet fugeslev og ser da bilder på hvordan man gjør det. Klart når man først får det forklart for seg. :-)
Takk for hjelpen!
 
Og som vanlig når man begynner med noe kommer det oppfølgingsspørsmål...
De trebitene som går i "taket", se bilde. (Vet ikke hvorfor bildet snur seg, men pilene peker altså oppover, ingenting annet.) Skal de klees i plast eller er det ok å legge fugemassen rett mot dem? Ingen risiko for at de suger eventuell fukt? Riktignok er de et stykke inne, men like greit å spørre.

Trerammer i tak med røde piler som peker mot dem. Viser byggeelementer og murvegg med isolasjon. Diskusjon om fuktsikring av treverket.
 
Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.