Jeg skal til å bytte ut en gammel garasjeport i vår kjeller/sokkeletasje med en ytterdør og et vindu. (se vedlagte skisse) Den eksisterende grunnmuren er hullbetong blokk. For øyeblikket vet jeg ikke de eksakte målene på dør og vindu siden jeg har tenkt å prøve å få tak i brukt/feilbestilte vinduer og dører og tilpasse meg etter det når jeg først gjør jobben.

Jeg har tenkt å gjøre det slik: under vinduet har jeg planlagt å mure opp med leca/lettbetongblokker. På hver side av dør og vindu har jeg tenkt å ha 45*120 stendere for å få bedre stabilitet og gjøre det enklere å montere dør/vindu.

Er dette en god løsning eller finnes det bedre måter? Hvordan ville dere ha gjort det?

Det jeg ikke helt vet er hva jeg skal gjøre med rommet mellom dør og vindu. Det er vel litt vel smalt for å få det stabilt hvis man murer? Er det bedre om jeg har vindu og dør rett ved siden av hverandre og murer opp til venstre for vinduet i stedet? Etter dette skal vi isolere med celleplast og deretter legge på puss, er det noe man bør tenke på da?

Edit: selvsagt er det også en eksisterende vegg til venstre for vinduet.

• Tegning som viser planlagt installasjon av dør og vindu i en grunnmur av hulbetong. Inkluderer målinger, plassering og forslag til byggematerialer.
Er det ingen som har en mening?

Bildet er veldig lite så man kan ikke se noen detaljer.

Generelt liker jeg ikke å mure, det er tungt, tregt å blande mørtel og tar tid. Går mye raskere å sette opp stendere.

Kan derimot være smart å mure opp en bit om du har problemer med fukt.

når jeg bygde igjen garasjeporten satte jeg vinduet på den ene siden og døren på den andre siden, av den grunnen at det skulle bli vanskeligere å knuse vinduet og komme til dørlåsen (det kreves nøkkel også på innsiden).
jeg bygde med tre.
enklere så
det er et fast vindu ikke åpnbart

Dr Fozz: Merkelig at bildet er lite.. for meg er det ikke det. Sjekker du på appen eller via webben?
Jeg hadde heller bygget med stender i stedet for å mure, men det er, som du påpekte, ganske stor risiko for fuktproblemer hvis jeg bygger med tre.

Ingemar_o: Takk for tipset, tenkte ikke på innbruddsrisikoen. Man kan eventuelt ha en venstrehengt dør så er det problemet løst.

Bildet er liten for alle oss.
Men jeg hadde satt sammen dør og vindu.
Murt med leca og pusset.

Vil dere ha bildet større, hold inne CTRL og scroll opp med musen.

Hvordan gjorde du det? Skal selv gjøre det samme, og jeg lurer som du på om det blir for svakt å mure en så smal vegg mellom dør og vindu, og om det holder.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.