Har et 50-tallshus med yttervegger i lettbetong (Siporex) der vi har flyttet på badet. Der det gamle baderomsvinduet sitter, tenkte jeg å mure igjen åpningen etter vinduet. Hullet er ca 65x70x35 (BxHxD) og spørsmålet er nå om jeg skal bruke lecablokker, lettbetongblokk eller hva, og hvilken mørtel bør jeg bruke som fungerer med den gamle Siporexveggen og det nye materialet. Bør man armere?

M
B- eller C-mørtel burde funke bra å mure med. Veggen har jo holdt seg sammen i 63 år uten å ha armering akkurat der, så å armere trenger du ikke. Murningsmessig spiller det ingen direkte rolle hvilke blokker du bruker, men lettbetong har jo bedre isolasjonsverdi, nettopp derfor hadde jeg valgt dem.

Ok, nei det er jo sant med hensyn til armeringen. Lettbetongblokk blir det da, med B- eller C-puss. Takk for svaret.

Ser ut til å være vanskelig å finne lettbetongblokker med den bredden jeg trenger (30-35 cm), går det ikke like bra med leca-blokker?

M
Det går nok like bra men som sagt får du ikke like bra isolasjonsverdi på akkurat den veggbiten, det kanskje er uvesentlig i dette tilfellet men det får gjerne noen andre bemerke, jeg vet ikke.

iht. denne tråden: http://www.byggahus.se/forum/stenhus/26570-leca-kontra-lattbetong.html :

Lambda-verdi leca = 0,20 W/mK
Lambda-verdi lettbetong = 0,09 W/mK

you choose...

Hmm, det tåler å fundere på.....

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.