Vi har fjernet en gammel vedovn og trenger nå å mure igjen åpningen i murpipa. Noen tips på hvordan man gjør det på en god måte? Noe spesielt man bør tenke på?

Gammel murvegg etter fjerning av vedovn, med synlig åpning, verktøykasse, bag med isolasjon, og krakk nær åpen peis.
 
"Tenke på"
At den skal kunne åpnes og brukes igjen.
Ikke umulig at vi plutselig sitter med en global strømbrist, da er det veldig bra å ha en murstock å ta frem.
 
  • Liker
Vardagsrum
  • Laddar…
Claes Sörmland
Hugg bort stos, murbruk og steiner til dere får et jevnt hull.

Rydd opp og bær ut alt skit. Kost og støvsug overflatene. Fjern sot på overflatene med en stålbørste og støvsug.

Kjøp noen massive murstein i rødtegl og en murhammer. Hugg teglsteinen til riktig størrelse for hullet.

Fukt steinene og rundt hullet. Mure fast med valgfritt mørtel og vær nøye med å fylle fugene helt. Jeg ville valgt kalkmørtel, f.eks. 3 deler mursand og 1 del kalkpasta som du har blandet noen dager i forveien fra Murkalk E og oppbevart under lokk. C-mørtel fungerer også, men er vanskeligere å få pent og det blir et helsike for neste eier som vil installere en ovn igjen.

Puss pipevangen to ganger med kalkmørtel.
 
  • Liker
PNO og 1 annen
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hugg bort stos, mørtel og steiner til dere får et jevnt hull.

Rengjør og ta ut alt skrot. Fei og støvsug flatene. Fjern sot fra flatene med en stålbørste og støvsug.

Kjøp noen solide teglstein i rødtegl og en murhammer. Hugg teglet til riktig størrelse for hullet.

Væt steinene og området rundt hullet. Mura fast med valgfritt mørtel og vær nøye med å fylle fugene helt. Jeg ville valgt kalkmørtel, f.eks. 3 deler mørtelsand og 1 del kalkpasta som du har blandet noen dager tidligere fra Murekalk E og har oppbevart under lokk. C-mørtel fungerer også men er vanskeligere å få pent og det blir et helvete for neste eier som vil installere en ovn igjen.

Puss skorsteinen to ganger med kalkmørtel.
takk! Akkurat den typen svar jeg hadde håpet på. Jeg var litt usikker på hvor mange lag som trengtes også.
 
Fast brukes kanalen til noe mer? Hvis ingen røykgasser går der, så trenger man jo ikke overdrive.
 
  • Liker
Staffans2000
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.