Jeg har tenkt å mure opp et par portstolper likt bildet. Dog ikke like store som på bildet, men likevel ca 60x60 cm.
Jeg har flere paller med murstein som er mer enn 70 år gamle og som har vært vegger på en eldre låve.
1. Hvordan vet jeg om mursteinen er frostbestandig og kan brukes til å mure søylene?
2. Jeg tenker å grave ut og pakke stein i bunnen, er det best å støpe en plate deretter og begynne å mure på?
3. Trenger jeg å fylle opp tomrommet inni søylene?
Da jeg kom fram til at teglet ikke var frostsikkert så har jeg valgt å mure opp med lecablokker i stedet.
Gjorde som følger. Gravde et hull ca. 90x90 cm og 70 cm dypt. Fylte opp med makadam. Lagde en form og støpte en såle 83x83 cm og mellom 15-20 cm tykk. Murt deretter med lettklinkerblokker 59x19x19.
Først var tanken at søylene skulle være 80x80 cm, men da vi prøvde å bygge de ble de noe for store så valgte å gå for 60x60 cm i stedet.
Nå til spørsmålet jeg har, hvilket materiale kan jeg fylle med rundt fundamentet? Kan man bruke 0-18 eller må det være f.eks. 8-16 som drenerer bedre?
Da jeg kom frem til at teglet ikke var frostsikkert så har jeg valgt å mure opp med lecablokker i stedet.
Nå til spørsmålet jeg har, hvilket materiale kan jeg fylle med rundt fundamentet? Kan man bruke 0-18 eller må det være f.eks 8-16 som drenerer bedre?
.[bilde]
Hva har du for frostdybde i området?
Unngå 0 materiale som ikke drenerer. Ville anbefalt noe uten 0materiale.
Er du bekymret for at telen skal heve stolpen kan du ha en krans med isolasjon rundt. Dog tror jeg at det er overkill i dette tilfellet. De stolpene vi har gjort i fjellområder har ofte vært forankret i fjell eller hatt et lag med isolasjon i/under grusen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.