Hei!
Jeg holder på å planlegge og prosjektere et litt større arbeid under huset.
(det er flere grunner til dette. En grunn er å drenere.)

I dag er det ikke kjeller under hele huset, og det er den delen som mangler kjeller som nå skal få en kjeller.

Først hadde jeg tenkt å holde opp huset med en lang jernbjelke, for å få fritt der kjellerveggen skal stå.
Da hadde huset bare trengt å bli holdt oppe på noen få punkter og få ganske åpent for å grave ut jord.
Men akkurat nå ser det ut til at huset (sannsynligvis løsvirke hovedsakelig fra begynnelsen av 1900-tallet)
kun vil kunne løftes under den gamle steinsokkelen, som igjen står på steinblokker.

Derfor mitt spørsmål.
Dette vil innebære at jeg må plassere støttebjelker (kanskje 4 stk på 9 m?) akkurat der veggen skal være.
Men støttebjelkene står jo akkurat i veien, først der jeg skulle ønske å støpe sokkelfoten.
(Kanskje må jeg sveise "broer" som støttebjelkene står på for å kunne støpe sokkelfoten - men da vil nok støttebjelkene bli for lange...
Kan støttebjelkene bygges i tre? (dimensjonere?)
Dette går nok å løse på en måte, men så var det veggen.

Kan man / skal man mure eller støpe nye "søyler" som huset kan begynne å stå på?
Deretter støpe eller mure igjen resten?

Hvordan gjør man - steg for steg - for at resultatet skal bli så bra som mulig?

//Jan

Sett stempel et stykke inn i rommet (typ 80 cm inn, sørg for at du treffer bærende materiale både i tak og gulv). Ovenpå stempelet legger du en limtrebjelke eller doble 45x220 som presses mot taket. Lei riktig stempel slik at du kan overspenne dem, ca 7 mm. Deretter kan du rive og grave ut under den kommende veggen. Når din nye vegg er klar, slipper du på stempelet og bjelkelaget lander på din nye vegg.

Takk!
(beklager min uvitenhet om dette.)

Først hadde jeg tenkt å skyve inn en "H-bjelke" under hele huset (11m), fylle ut slik at huset skulle løfte på alle åsene.
Sette inn 3 støtter for å holde oppe.
På begge endene som går gjennom sideveggene - ingen problem, men langsiden - helt uten støtte...
Utfordringen blir å få under bjelken som kanskje veier 1000-1500kg? - og litt jox å grave ned støttene og løfte.
Frihøyden, akkurat nå under huset er kanskje 0,4m

Når jeg ser under huset, ser jeg gulvbjelkelagene som går på tvers - ca 50-70cm mellom disse (har ikke målt).
Mellom disse bjelkene har man spikret en form for "tak" som holder opp sagflis og er den isolasjonen som finnes.

Trykker jeg opp disse bjelkene vil "gulvet" løftes, men står også ytterveggen virkelig på disse åsene?
dvs. Hvordan er endene på disse bjelkene festet i veggen på et gammelt hus? (Jeg kan ikke se noe for "undertaket" som holder opp sagflisen)
Jeg ser ingen "kjempebjelker" som man kan finne på et tømmerhus, som veggene står på.
Vil endene på gulvbjelkene klare å løfte opp veggen?
eller vil veggen prøve å trykkes utover?
(føles spennende)
Det er jo i ytterveggen at vekten på huset er.

Anta at jeg begynner å løfte i gulvåsene ca 80cm inn fra ytterveggen på huset.
Mot ytterveggen er det fritt, men i andre retningen er det eksisterende kjeller, med skorstein og alt - den siden kan ikke "flyttes".
Minst en planke eller ?? vil bli etterlatt på den eksisterende sokkelen (støpt med naturstein som armering) - eller vil hele veggen stå igjen og bare gulvet presses opp?
Er ikke gulvet bare bygget for å motstå trykk ovenfra - ikke nedenfra?

//Jan

Hva slags underlag har du? Er det ikke stor risiko for at stempelet trykkes ned i bakken når man setter trykk på?

Underlaget er av morene eller sandlignende (finkornet sand) - ikke stein eller leire.
Hver stempel skal stå på en planke, for å redusere marktrykket.

Min estimering er at den delen av huset som skal holdes oppe, ikke kan veie mer enn 8-10 tonn. Høres det rimelig ut?
Det ville medføre ca 2-2,5 tonn / stempel. (4 stk)
Med en planke på 0,5 m (2" x 4) ville marktrykket bli 4-5 kg / cm2
(Hvilket jeg ikke synes høres så mye ut. Tar jeg feil?)

//Jan

Prosjektet har kommet videre, og jeg har begynt å grave under huset.
Syllen var solid - (kanskje 25x25cm) og ble perfekt å løfte under.

Kanskje mitt hovedspørsmål er .:
- Hvilke alternativer finnes å bygge på?
- Metode? / Materiale?
For å selv gjøre en vurdering av hvilken metode som føles enklest.

Man hadde ikke lagt tjærepapp oppå steinsokkelen, så syllen har begynt å mykne / "råtne" på noen steder...
Syllen er ikke så angrepet at den trenger å byttes - men jeg vil ikke at prosessen fortsetter.
Hvordan bør man stoppe den forråtnelsesprosessen?

Eneste måten jeg klarte å holde huset oppe med, var å plassere stolper under syllen med ca 2m mellomrom.
Stolpene stilte jeg på doble "hageneseblokk" og det ser ut til å holde.
Akkurat nå er frigangshøyden ca 2.6m og gravingen av jordmassene fortsetter.

Min første tanke var å .:
- Grave
- Fylle overflaten med singel (15-20cm)
- Støpe en sokkelfot. (30x40 cm?)
- På den mure/støpe opp en vegg. (Materiale?)
- Isolasjon - vegg
- Isolasjon i gulv (tykkelse 15cm?)
- Støpe et gulv med gulvvarmeslynger.
- eventuell noen gulvbelegging / eller male.

Akkurat nå står mine "stolper" akkurat der sokkelfoten skulle støpes...

Begynte å google rundt og ser at man ikke alltid bygger på den måten nå.
Noen legger isolasjon direkte på bakken (uten singel under)
og veggen plasseres på gulvet - ikke gulv mellom veggene...

Er det mulig å velge noen isolasjonsblokker å mure opp veggen av?
type Jackon - https://www.jackon.se/produkter-bygg/jackon-thermomur/thermomur-350/
Største problemet oppstår "lengst opp" - Hvordan støpe, men likevel ikke....
idé? / tips?
Andre alternativer?

Er det bedre å bygge "bukk" for å lage "fri plass" for sokkelfoten?
eller skal man bygge gulvet rundt stolpene og sette veggen på gulvet?

Kappe bort stolpene og lage gulvet der stolpene har stått.

//Jan

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.