Skal erstatte vinduet i garasjen som er knust, lite og stygt, med glassblokker som forhåpentligvis vil passe godt i gluggen. Veggen er murt lettbetong/hullbetong og jeg vurderer om jeg kunne murt to lag med glassblokker (forutsatt at materialet rekker), på den måten kunne jeg få det til å "liva" pent med veggen på begge sider, samt rimeligvis litt bedre isolasjon.

Finnes det noen ulemper med å gjøre som jeg har tenkt?
 
En del Glasblock tåler dog ikke våre kalde vintre. Alle produsenter som jeg har sett skriver i liten skrift at de ikke skal brukes som yttervinduer i våre nordiske klima. Så kan det jo være at de med denne advarselen bare vil frita seg fra ansvaret dersom de sprekker, og at de kanskje tåler mer enn hva de lover.
Men jeg hadde definitivt testet din idé.
 
Disse glassblokkene skal være "frostsikre" og jeg har brukt dem et annet sted i huset uten problemer.

Det var mest et spørsmål om doble lag kan forårsake noen problemer. Lest et sted om risiko for kondens, men jeg har litt vanskelig for å se hvordan fuktigheten skal finne seg inn men ikke ut. :thinking:
 
B
Et PVC-vindu koster nok mindre enn glassblokkene, og har bedre energiprestasjoner. Halvveis inn i veggen vil det være kaldere. Kan tenke meg at risikoen finnes for kondens mellom glassblokkene. Men med din veggkonstruksjon så burde det bare være et estetisk problem.
 
Interessant aspekt.

Kostnaden har jeg ikke engang reflektert over da jeg kjøpte disse glassblokkene veldig billig "second hand" og om det rekker til to lag så skyldes det at jeg har en gjeng igjen fra et annet prosjekt.

Jeg har ingen eksakt oppfatning om hvor bred luftspalten mellom de to tenkte lagene kunne bli, men kunne man tenke seg at man tettet "utover" med en slags tetningsmiddel (akrylfug/silikon/marintetning) for på den måten å gjøre det "fukttett" mellom lagene? Eller er glassblokkbruket så "permeabelt" at det i seg selv slipper igjennom fukt i fugene? Man kan jo lime glassblokkene også, men det har jeg ingen erfaring med og fugemasse har jeg igjen så jeg hadde helst ønsket å gå den veien.

Eller er problemet trolig av så liten karakter at det ikke er verdt å legge ned veldig mye jobb på det?
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.