Bor i et eldre 1,5 plans hus som er bygget i 1981. I vår har jeg tenkt å bytte ut taket vårt som i dag består av Planja TP-plåt og massonit. Det nye taket vil bestå av råspont, papp og betongpanner.
Det blir en ekstra vekt på ca 35kg/m2 mer enn det jeg har i dag. Jeg har klart å få tak i takstolstegningene fra et hus bygget i 2008 av samme hustilvirker. Dette huset har et såkalt lett undertak med betongpanner. Vekten på råsponten tror jeg er forsumbar.
Mine takstoler ser konstruksjonsmessig nesten like ut som det nyere huset, samme mål og virkedimensjoner bortsett fra på hanebjelken. Min hanebjelke består av 2 stk 34*70 som er spikret fra siden. Det nyere huset har en hanebjelke av 45*120 som er festet med spikerplate.
Den store forskjellen er virkes kvaliteten. Mine takstoler er bygget av virkes kvalitet Ø, og de nyere takstolene er bygget i K30, K24 og K12. Det eneste jeg har klart å finne på nettet, er at Ø står for øvrig virke i klassifiseringen.
Er det noen som vet hvor stor forskjell det er mellom Ø-virke og K30 virke? Eller vet hvor det finnes en tabell eller lignende.
Hvis det trengs, hvordan forsterker jeg enklest mine takstoler for å tåle den ekstra vekten?
Loftet er i dag uinnredet, men skal innredes i fremtiden. Jeg vil da trenge å lage en saling av takstolene slik at de rommer isolasjonen. Hvis jeg gjør denne salingen med spikerplater, ville den da kunne være nok som forsterkning av mine takstoler?
Ble et langt første innlegg.
/Christian