4.164 lest ·
15 svar
4k lest
15 svar
Mulig å veksle av på gavl 1,5 plans?
Vurderer påbygging av hus for å få et stort kjøkken. Men er det mulig å veksle av en strekning på 3,5 - 4m på gavl av dette huset uten å få en søyle i mellom? rødmarkerte som jeg tenkte å åpne opp.
Det er en takstol som må veksles av. snøsone 3. 38 graders takvinkel, lett platetak uten isolering eller bordtak, bare duk. Bygget 75.
Hvordan kan man regne ut størrelsen på limtredrager og søyle?
Det er en takstol som må veksles av. snøsone 3. 38 graders takvinkel, lett platetak uten isolering eller bordtak, bare duk. Bygget 75.
Hvordan kan man regne ut størrelsen på limtredrager og søyle?
Det er ikke noe problem.
Hva som må gjøres, avhenger litt av om det er en lignende takstol ytterst på gavlen som de øvrige.
Hvis det er det, er det egentlig bare veggen ovenfor som trenger å avveksles.
Hvis det ikke skulle være det, blir det litt mer belastning.
Hva som må gjøres, avhenger litt av om det er en lignende takstol ytterst på gavlen som de øvrige.
Hvis det er det, er det egentlig bare veggen ovenfor som trenger å avveksles.
Hvis det ikke skulle være det, blir det litt mer belastning.
Fra det jeg kan se fra loftet, er den ytterste takstolen lik som alle de andre og hviler på ytterveggens hammarband.larsbj skrev:
Kan det være at det står søyler/spant mellom vinduene i den rødmerkede ruten? Hvis så, hvordan vet man hvilken type limtrebjelke jeg trenger å montere over vinduene/den nye åpningen?
I teorien skal det jo da ikke trenges noe, men det avhenger av hvor godt stolpene er innlest i takstoler.
Sett to 45x220 c24 ved siden av hverandre så holder det.
Disse kan jo settes opp i veggen om du vil få slett tak inne mot det gamle.
Utbyggets første takstol kommer vel mot veggen også, så kan du skru den der ordentlig.
Sett to 45x220 c24 ved siden av hverandre så holder det.
Disse kan jo settes opp i veggen om du vil få slett tak inne mot det gamle.
Utbyggets første takstol kommer vel mot veggen også, så kan du skru den der ordentlig.
Ja ok høres lovende ut. Men jeg lurer på hvordan du mener at jeg skal felle inn disse to 45x220 når hammerbåndet er i veien? Tenker at mellombjelkelaget ligger på hele etasjeveggene. Eller tenker jeg feil.
Det blir mønt tak som jeg også selvfølgelig trenger å feste i eksisterende vegg på en eller annen måte.
Det blir mønt tak som jeg også selvfølgelig trenger å feste i eksisterende vegg på en eller annen måte.
Blir det mønetak blir det en helt annen sak, da blir det en ganske kraftig limtre.N Niklaspe skrev:
Har du beregnet i et program?N Niklaspe skrev:
Et alternativ er å bytte til stålbjelke HEB.
Men egentlig er det bare å sette limtrebjelken høyere opp så gjør det ingenting med høyden.
Ja, akkurat, tenker også sånn at man legger den innenfor de langsgående bjelkene og setter en søyle i hvert sitt hjørne som får veksle av gavlbjelken, men spørsmålet er jo om jeg kan sette søylene på bjelkelaget hadde vært enkelt.
Langsgående sidene og andre gavl blir det bare spantede vegger typ 45x195
Langsgående sidene og andre gavl blir det bare spantede vegger typ 45x195
Søylene burde vel komme ned på grunnen ? eller hva skal det være for grunn ?N Niklaspe skrev:Jo precis, tenker også sånn at man legger den innenfor de langsgående bjelkene og stiller en søyle i hvert sitt hjørne som får fordele gavlbjelken, men spørsmålet er jo om jeg kan stille søylene på bjelkelaget, det hadde jo vært enkelt.
de langsgående sidene og andre gavlen blir det bare panelte vegger cc600 typ 45x195
Tror dere det ville funke med 2m innvendig vegg på laveste stedet vegglivet utv blir 2200?
Mønehøyde Maks 3200?
7000 bredt og 3700 dypt.
dette for å slippe å bytte vinduer på overetasjen.
blir bare et vindu på hver side og gavlen en altandør og tre vinduer.
Saxtakstol hva blir vinkelen?
Mønehøyde Maks 3200?
7000 bredt og 3700 dypt.
dette for å slippe å bytte vinduer på overetasjen.
blir bare et vindu på hver side og gavlen en altandør og tre vinduer.
Saxtakstol hva blir vinkelen?