Bygde i sommer et valmet terrassetak etter følgende prinsipp:
Råpanel
Underlagspapp
Overflatepapp
Taket har deretter blitt isolert med 25 mm luftspalte mellom råpanel og isolasjon. Jeg har ennå ikke kledd takutspringet (fordi det skal trekkes elektrisitet for spotter i takfoten) så jeg kan altså se undersiden av råpanelet.
Noen få planker bærer der ordentlige spor av mugg? Da jeg tok ned isolasjonen så jeg samme fenomen på et sted midt på taket også?
Hvorfor blir det slik, det ser nesten ut som om enkelte planker kunne ha vært angrepet allerede fra begynnelsen?
Hva skal jeg gjøre med det? Av forståelige grunner kan jeg ikke bytte ut plankene, kan man pensle på noe middel som bremser eller er det ingenting å bry seg om?
Takknemlig for råd!
Med vennlig hilsen,
Nicklas
Råpanel
Underlagspapp
Overflatepapp
Taket har deretter blitt isolert med 25 mm luftspalte mellom råpanel og isolasjon. Jeg har ennå ikke kledd takutspringet (fordi det skal trekkes elektrisitet for spotter i takfoten) så jeg kan altså se undersiden av råpanelet.
Noen få planker bærer der ordentlige spor av mugg? Da jeg tok ned isolasjonen så jeg samme fenomen på et sted midt på taket også?
Hvorfor blir det slik, det ser nesten ut som om enkelte planker kunne ha vært angrepet allerede fra begynnelsen?
Hva skal jeg gjøre med det? Av forståelige grunner kan jeg ikke bytte ut plankene, kan man pensle på noe middel som bremser eller er det ingenting å bry seg om?
Takknemlig for råd!
Med vennlig hilsen,
Nicklas
Sånn ser det ut hos meg også. Bygde (eller bygger) bod i høst. Råspont med papp på toppen.
Min teori er at den ekstremt fuktige og regnfulle senhøsten har fått mugg til å vokse på ubehandlet treverk. At kun enkelte planker er rammet, skylder jeg på at de trolig hadde en anelse høyere fuktinnhold fra starten av. Kanskje lå de nederst eller øverst i haugen på lagret?
Jeg vet ikke helt hva man skal gjøre heller. Jeg hadde jo tenkt å male det til sommeren. Sprute på litt boracol og skrubbe. Deretter maling etter alle kunstens regler. Så hadde jeg nok tenkt å gjøre hvis ikke et bedre forslag dukker opp.
Min teori er at den ekstremt fuktige og regnfulle senhøsten har fått mugg til å vokse på ubehandlet treverk. At kun enkelte planker er rammet, skylder jeg på at de trolig hadde en anelse høyere fuktinnhold fra starten av. Kanskje lå de nederst eller øverst i haugen på lagret?
Jeg vet ikke helt hva man skal gjøre heller. Jeg hadde jo tenkt å male det til sommeren. Sprute på litt boracol og skrubbe. Deretter maling etter alle kunstens regler. Så hadde jeg nok tenkt å gjøre hvis ikke et bedre forslag dukker opp.
Det avhenger litt av hvordan de ligger i tørken på sagbruket også. Når de tørker, drar fuktigheten med seg næringsstoffer fra kjernen ut på overflaten. Visse planker blir da mer gunstige for påvekst enn andre.
Likt her, så vel som på fuger som enkelte bord.
Jeg tror det kommer an på hvordan det har ligget på bordlager samt byggeplassen, de som har ligget underst i stabelen har blitt utsatt.
Jeg har sett til dem noen ganger, og det vokser ikke mer, jeg tror dermed at påveksten har vært der hele tiden.
Jeg tror det kommer an på hvordan det har ligget på bordlager samt byggeplassen, de som har ligget underst i stabelen har blitt utsatt.
Jeg har sett til dem noen ganger, og det vokser ikke mer, jeg tror dermed at påveksten har vært der hele tiden.
Klikk her for å svare