Hei!
Vi har bygget en carport og det har nå blitt svartmugg på rupanel og også ved vindsperre og andre steder også.
Boddelen er ikke ferdig, og jeg har ikke gjort annet enn (utenfra sett) satt panel, vindsperre t-bas og så er reisverket på innsiden.
Hadde firma her i dag som mente at de sliper og bruker kjemikalier i boddelen og bare kjemikalier i delen der bilene står.
Når dette er gjort skal jeg fortsette med veggene og tak og isolere, dampbrems, lekter, kryssfiner og gips. Og i taket isolasjon, dampbrems og lekter.
Spørsmålet er, ville dere satt inn ventilasjon inn/ut inne i boddelen etterpå? Den vil være oppvarmet, men maks med frostvakt eller liten ovn.
Jeg skal sette ventilasjonsgitter i hver gavl oppe ved mønet for ventilasjon. Tror dere det trengs muggstopper også?
Jeg har laget luftspalte i takfot, men han muggmannen mente det var for smalt (ca 1 cm).
Bør man ta ned ytterste bord og kappe på nytt for større spalte eller sette muggstoppere, eller kanskje begge deler?
Mvh
Daniel
Vi har bygget en carport og det har nå blitt svartmugg på rupanel og også ved vindsperre og andre steder også.
Boddelen er ikke ferdig, og jeg har ikke gjort annet enn (utenfra sett) satt panel, vindsperre t-bas og så er reisverket på innsiden.
Hadde firma her i dag som mente at de sliper og bruker kjemikalier i boddelen og bare kjemikalier i delen der bilene står.
Når dette er gjort skal jeg fortsette med veggene og tak og isolere, dampbrems, lekter, kryssfiner og gips. Og i taket isolasjon, dampbrems og lekter.
Spørsmålet er, ville dere satt inn ventilasjon inn/ut inne i boddelen etterpå? Den vil være oppvarmet, men maks med frostvakt eller liten ovn.
Jeg skal sette ventilasjonsgitter i hver gavl oppe ved mønet for ventilasjon. Tror dere det trengs muggstopper også?
Jeg har laget luftspalte i takfot, men han muggmannen mente det var for smalt (ca 1 cm).
Bør man ta ned ytterste bord og kappe på nytt for større spalte eller sette muggstoppere, eller kanskje begge deler?
Mvh
Daniel
Hei!Oldboy skrev:
Tegninger er det så som så med. I det minste når det gjelder det jeg skriver. Men ja, det stemmer. Det jeg lurer mest på gjelder lagerdelen siden den skal isoleres.
Spurte på byggfirma etter jeg skrev dette, og jeg skal visstnok ha dampbrems etter isoleringen mot den varme siden. Deretter spilepanel, kryssfiner og gips. Spilene for å gi rom for skruer så de ikke går i dampbremsen senere.
Men fortsatt litt spørrende rundt ventilasjon mm.
Jeg har kjøpt 2 ventilgitter som jeg skal lage hull for og feste i hver ende denne uken.
Min oppfatning er at takutstikksventilasjon skal man ikke overdrive, så der ville jeg nok ikke gjort noe.
Ventilasjon av kalde rom generelt og garasje/carport spesielt er utrolig vanskelig å vite hva som vil fungere. Det er jo enkle bygninger, så man kan prøve seg fram. I dette tilfellet avhenger det også av hvor godt ventilert selve carporten er. Det finnes alt fra innebygde (typ utett og uisolert garasje) til helt åpne med kun et skjermtak. Svartmugg på nytt trevirke kommer oftest av treverket, ikke så mye av miljøet. Det vises klar forskjell; hvis det er treverket, er enkelte bord av rupanel mer eller mindre svarte mens andre like ved siden av er helt upåvirket, mens hvis det er miljøet, er det svarte jevnt fordelt som om det var sprayet med spraymaling.
Jeg ville ha ønsket meg en ventil i bodbygningen. Da kan man regulere luftingen etter behov.
Ventilasjon av kalde rom generelt og garasje/carport spesielt er utrolig vanskelig å vite hva som vil fungere. Det er jo enkle bygninger, så man kan prøve seg fram. I dette tilfellet avhenger det også av hvor godt ventilert selve carporten er. Det finnes alt fra innebygde (typ utett og uisolert garasje) til helt åpne med kun et skjermtak. Svartmugg på nytt trevirke kommer oftest av treverket, ikke så mye av miljøet. Det vises klar forskjell; hvis det er treverket, er enkelte bord av rupanel mer eller mindre svarte mens andre like ved siden av er helt upåvirket, mens hvis det er miljøet, er det svarte jevnt fordelt som om det var sprayet med spraymaling.
Jeg ville ha ønsket meg en ventil i bodbygningen. Da kan man regulere luftingen etter behov.
Klikk her for å svare