Plukket ned innerveggene i et rom i andre etasje i huset (byggeår 1919) i helgen. Innenfor fant jeg fuktskader og mugg på ytterveggen. Kult  :(

Dessverre vokser det noe annet på en annen vegg. Det ser ut som "hvite marker" som kommer frem mellom sprekkene på plankene i veggen. Eller som hvite fingre om man vil det, da det ofte vokser 3-7 stykker parallelt med hverandre. Det er ikke marker men laget av fin hvit vev.

Noen som vet hva det er???

Det er muligens ikke tørket kvae fra virket. Om det er tørt akkurat der, er det neppe sopp.
/CC

Oi oi oi oi ....

Dette ser jo ikke bra ut. :'( Vi har hatt anticimex til å besiktige huset, og den karen trodde først at han hadde funnet ekte hussopp i en helt annen del av huset. Men kom så på at det trolig var noe annet. Han fortalte da at brunt eller svart pulver var et tegn på denne fine soppen. Det ramlet ned en hel del slikt pulver da jeg åpnet opp veggen, men samtidig er det jo ikke noe man reagerer på i et hus som er over 80 år gammelt.

Borte nå, men skal forsøke å legge ut bilder på mandag.

Sent omsider kommer her bilde på elendigheten. Ikke det beste bildet, men man får en følelse av hva det handler om iallfall.

De andre (finnes en 8-10 slikker her ting til om en 3-7 "masker") kommer alle ut av sprekken mellom to bord. Disse vokser dog midt på en planke.

• Tregulv med ujevne planker, små sprekker og hvite flekker. En plank har en fremmed vekst midt på overflaten. Vegg eller tak i et gammelt bygg.
Ovenfor finnes en fin gammel vannskade. Antar dog at det er muggsopp som vokser der. Om man ser på bildet ser man at det finnes hvite tunneler i mycelet der også.

• Gammelt vannskadet tre med mistenkt muggvekst; synlige hvite tunneler i muggens mycel.
hultan skrev:
De andre (finns en 8-10 sådanna her saker til om en 3-7 "maskar") kommer alle ut av sprekken mellom to bord. Disse vokser dog midt på en planke.
Jeg synes de der "maskarna" ser ut som noe slags kokonger. Fra insekter eller edderkopper.

Jeg legger også min stemme på kokonger av noe slag. Har du prøvd å "dissekere" en mark? Hvordan ser de ut inni?

ylven skrev:
Jeg legger også min stemme på kokonger av noe slag. Har du prøvd å "dissekere" en mark? Hvordan ser de ut inni?
japp, jeg synes det ser ut som edderkopp kokonger

OK, da satser jeg på at det er edderkopper. Bedre det enn hussopp :)

Får kanskje ta og pusse opp min gamle skolebiologi og dissekere litt ...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.