Skulle kikke litt hvor mye løv som lå oppe på taket etter høsten. Oppdaget at i prinsippet all bærelekt samt mønebordet var muggent.
Strølektet ser ut til å ha klart seg. Virket under plasten ser ut som nytt.
Taket er bygget av meg forrige sommer ifølge følgende:
Dampsperre
195 mm isolasjon
3 mm oljeboard
25 mm luftspalte, åpent til møne i hele bygningen
22 mm rupanel
T-emballage Evo takduk
25 mm strø/bærelekt
Betongtakstein
Mønet er luftet innenfra (åpent i møne) samt med ventimøne. Kikket så langt jeg kunne inn i luftspalten mellom board/rupanel og kunne ikke se noen oppvekst.
Også rommet under pannene trenger lufting. Mønebordet liker nok heller ikke plasten på oversiden. Vanskelig å si mer uten å ha sett en seksjon over mønet.
Bytt ut punkt 1 til Benders ventinokke. Så ser taket ut.
På bildet i første innlegg er mønebordet fjernet. Det er således ikke montert under plasten. Dog under ventinokkeplasten.
Glemte at jeg også har en limtræbalk i midten. Men det spiller jo ingen rolle for funksjonen.
På bilden i första inlägget är nockbrädan borttagen
OK. Grunnårsaken er åpenbar, det er for høy relativ luftfuktighet under pannene. I og med at plasten ligger ovenpå sløyfene og like under den øverste bærelekten kommer ikke luften under pannene ut. Den relativt lave takhellingen gjør ikke saken bedre. For du har vel ikke brukt en diffusjonsåpen takduk?
Hellingen er ca. 22 grader og har ikke brukt diffusjonsåpen duk. Lengden på fot-møne er knapt 4 m.
Forstår ikke hvordan luften under pannene ikke kunne ta seg ut. Det er jo "åpent" hele veien til mønebrettet og videre ut gjennom ventimøneplasten.
Kan luftstrømmen fra spontens ventilasjon ha forstyrret strømmen fra takkanten til møne?
Spørsmålet er om det hjelper å ha en smalere stripe plast over mønehullet slik at luften lettere kan bevege seg oppover? For jeg må jo ha igjen noe slags beskyttelse over hullet.
Merkelig at sløyflektene har klart seg!
Det føles jo ikke spesielt bra at det allerede har blitt mugg, men jeg antar at jeg får ha det under oppsikt og leve med det.
Det er logisk. Den ligger lenger ned. Mugg i kaldloft havner alltid på undertakets underside, ikke på øvrig takkonstruksjon. Du må finne en måte å ventilere bedre under taksteinene. 22 graders takvinkel er i praksis altfor dårlig i kombinasjon med betongtakstein. Falset takstein skal riktignok klare 20 grader, men det er i teorien. Det ganske lange takfallet på 4 m bidrar også.
Hvordan mener du at strølekten ligger lenger ned? De sitter jo i prinsippet sammen med bærlekten? Råspontens underside har jeg ikke sett noen påvekst på. Enn så lenge.
Angående hellingen så angir Benders at laveste helling er 14 grader på deres betongpanner.
Tror jeg skal, som jeg nevnte tidligere, minske plaststripen og gjøre hullene i ventinokk større. Bytter ut mønebordet til nytt så får jeg se om det gjør noen nytte.
Vanndampen kondenserer på det materialet som er kaldest. Bærelektene er kaldere enn strølektene. Når Benders angir 14 grader som laveste helling for deres betongtakstein, gjør de en kortsiktig vurdering. Skal betongtakstein holde lenge bør de ha en mye større takhelling. Jeg synes det er falsk markedsføring.
Hvis du øker gjennomluftingen under taksteinene vil problemene løse seg. Enn så lenge har ingenting alvorlig skjedd, du har bare fått en advarsel.