Bytter avløpsstammer og i forbindelse med at jeg rev ut gulvet på en toalett oppdaget jeg en gammel vannskade med muggpåvekst. Har målt i materialet og det ser ut til å være tørt. Trolig har et gammelt rør lekket da de nå utskiftede rørene gikk der de nye nå går. Sponisolasjon og et ganske stort område rundt var tydelig påvirket. Noen planker som jeg kunne plukke bort var litt porøse men for øvrig ser det ut til å ikke være noe dypere ødelagt. Går en del bærende deler i området.
Spørsmålet er nå - hva trenger jeg å gjøre for å sanere dette? Bør jeg kontakte en firma? Hva er det for mugg?
Er det helt tørt, så er det i prinsippet greit. Muggsporer finnes overalt, det finnes mange sorter og det er først når det blir fuktig at de vokser seg til. Jeg ville fjernet porøst treverk og kanskje der det er direkte vekst, og erstattet med nytt friskt virke bare. Misfarginger er vel ikke noe problem hvis dette ikke synes når det er ferdig?
Skal du gi deg inn på å sage i bærende deler, så sørg for å avveksle og erstatte med virke i minst samme dimensjon og med samme fiberretning, samt sørg for å feste på en sånn måte at det tåler den belastningen som blir.
Skal du gi deg inn på å sage i bærende deler, så sørg for å avveksle og erstatte med virke i minst samme dimensjon og med samme fiberretning, samt sørg for å feste på en sånn måte at det tåler den belastningen som blir.
1. Spray på Klorin.
2. Skrubb bort mugg.
2. Skrubb bort mugg.
Klikk her for å svare