Spørsmålet lyder: Hvor høyt går muggveksten i min skadede innervegg?
Vi har fått en vannskade, og nå holder jeg på og bryter opp første veggen (kjellertrappen), der det var som verst. Slik ser det ut etter en stunds nærkontakt med kubein og sirkelsag:
Bildet tatt nedenfra trappen; se rekkverk og lysbryter for størrelsesammenligning. Har fjernet masonitt og deler av en plankvegg, som var temmelig grønn og lodden.
Her vises muggvekst på råtnende lektere, helt nederst i hjørnet. Fuktigheten har for øvrig oppstått ved at vann har rent langs med røret til venstre.
Spørsmålet er da, om muggveksten har spredd seg opp i mellomveggen og opp også i neste trappehus?
Halvveis opp i den oppbrutte delen, en 15-20 cm, ser det slik ut:
Fortsatte muggflekker lengst inn. Men - på den andre siden ser det slik ut:
Dette grå - er det mugg, eller naturlig aldring? (Huset er 60+ år.)
Nærbilde:
Oversiktsbilde tatt ovenfra og ned langs med veggen:
Så hva tror dere? Kan muggen ha spredd seg helt opp i neste trappehus også? Eller er det nok å tørke ut (og bytte treverket lengst nede)?
Ikke ekspert på dette området men synes det ser ut som at du har revet fullt tilstrekkelig. Virket med grått på ser ved første øyekast ut som formvirke som er gjenbrukt, altså at det er betongrester. Men det burde du nok kunne avgjøre ved å rispe på det og se om det er hardt.
Virket med grått på ser ved en første øyekast ut som forskalingsmateriale som gjenbrukes, altså at det er betongrester.
DET kan du nok ha veldig rett i! Tenkte ikke på det (er/var det vanlig at man gjør/gjorde så?)
Skrapte litt på det nå, og nok ser det ut som betongrester alltid.
DET kan du nok ha veldig rett i! Tenkte ikke på det (er/var det vanlig at man gjør/gjorde så?)
Skrapte litt på det nå, og nok ser det ut som betongrester alltid.
[video]
Vet ikke hvor vanlig det er men jeg har funnet det litt her og der i vårt hus fra 1929.
Jeg synes filmen viser påvekst. Betongrester har jeg støtt på i gjenbrukt plank i gamle bygninger, og det skraper man ikke bort med negl.
Det finnes massevis av muggtyper og sopp hvis påvekst gir ulikt utseende og strukturer. Men vil du vite, kan du sende til analyse. Ellers er det beste å utbedre årsaken, bytte så mye materiale du kan, og sanere resten med muggsaneringsvæske. En vannskade som har vært fuktig lenge kan skape et gunstig klima for mugg, selv langt oppe i konstruksjonen.
Ja, akkurat, men at det er fuktig vet jeg allerede, det er målt og klart av forsikringsselskapets utsendte. Det jeg lurer på er risikoen for hvor langt mugg kan ha spredd seg.
Vi velger kontanterstatning og å gjøre jobben selv. Så kan vi styre mer over det selv.
Jo men forsikringsselskapet må ha laget et grunnlag til ev. UE om hva som skal gjøres, sjekk hvor mye forsikringsselskapet "krever" at dere skal fjerne så du ikke sparer og så viser det seg at dere fortsatt har mugg igjen. (forsikringsselskapet dekker neppe en annen muggbeskadigelse der)
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.