Jeg tenkte å sette litt hvit glassmosaikk (5 x 5 cm på nett) på kjøkkenet over oppvaskbenken og har noen spørsmål om underlaget som er pusset teglesteinsvegg fra 60-tallet.
Når jeg tok ned de gamle flisene fulgte en ganske stor del av pussen med (ca 2 cm tykk) og der har jeg nå pusset opp med gipsmørtel. Det er imidlertid ikke helt jevnt, det finnes både små skavanker, som opphøyninger og groper på noen millimeter, og større ujevnheter. Legger jeg en meterstokk på så varierer det opp til en centimeter.
Hva tror dere, går det an å feste mosaikken direkte på dette eller må jeg jevne det ut med noe? Vil helst slippe å sette opp rehabiliteringsgips. Hvor "tilgivende" er det å sette mosaikk?
Når jeg tok ned de gamle flisene fulgte en ganske stor del av pussen med (ca 2 cm tykk) og der har jeg nå pusset opp med gipsmørtel. Det er imidlertid ikke helt jevnt, det finnes både små skavanker, som opphøyninger og groper på noen millimeter, og større ujevnheter. Legger jeg en meterstokk på så varierer det opp til en centimeter.
Hva tror dere, går det an å feste mosaikken direkte på dette eller må jeg jevne det ut med noe? Vil helst slippe å sette opp rehabiliteringsgips. Hvor "tilgivende" er det å sette mosaikk?
Locke har helt rett - Underlaget må være bra for å sette mosaikk. Slip det grovt og kanskje ta et lag med vanlig sandspartel?Locke skrev:
5x5 klarer en "del" mujka ujevnheter men blir det slepelys fra benkebelysningen så vil man se skavanker.
Det kan hjelpe å presse platene på plass med f.eks. et rivbrett. (presser på et 10-talls plater på en gang)
Jeg hevder alltid at flislegging ikke blir bedre enn underlaget og det stemmer....
Klikk her for å svare