Holder på med en tilbygging og skal snart montere fotplater som det skal sveises VKR-profiler på. Disse skal bære opp kraftige HEA-bjelker som må komme riktig på plass.
Nå til mitt lille hodebry: Bjelkenes ene ende skal monteres i eksisterende bygning hvor jeg vet nøyaktig hvor de skal sitte, hvordan skal jeg projisere ned dette punktet til fotplatene 5,5 meter ut og ca 3 meter ned på enkleste måte?

M MoggeS skrev:
Holder på med en tilbygging og skal snart montere fotplater som det skal sveises VKR-profiler på. Disse skal bære opp kraftige HEA-bjelker som må havne riktig..
Nå til mitt lille hodebry: Den ene enden av bjelkene skal monteres i eksisterende bygning der jeg vet nøyaktig hvor de skal sitte, hvordan skal jeg projisere ned dette punktet til fotplatene 5,5 meter ut og ca 3 meter ned på enklest måte?
Trigonometri... diagonalmål fra hjørnet av bjelkefestet lengst bort. Du har jo alle målene, så det burde jo gå å måle på bakken og fortsette derfra.

En Bosch gll 3-80 så får du et kryss i taket og et på gulvet....

Enklest er laser hvis det går, ellers er det å måle eller montere bjelken først og søyler i etterkant hvis du har mulighet til å kjemforankre fotplaten i stedet.

Skal du ha flere søyler i linje kan du måle ut fra begge kanter så du har merket sentrum søyle i hjørnene, da kan du slå en linje og så enten regne ut korrekt diagonal mål eller kjøre trial and error og kryssmåle deg fram til hjørnene er 90 grader, og da vet du jo nøyaktig hvor målekjeden starter og slutter, da kan du fordele dine fotplater med korrekt cc.

Om du kryssmåler deg fram kan du lodde på utsiden av bygningen så du flytter ut og ned de 2 indre målepunktenes sentrum, så du slipper å klamre deg rundt som en ape.

Edit 2: Om du flytter ut målepunktene, så ta hensyn til om opplagene skiller seg i dybderetningen fra fasaden så de skal flyttes ut like mye, ellers bygger du en rombe.

Sist redigert:
Kryssmåling kan bli vanskelig da jeg har en høydeforskjell på den ene siden. Fotplatene må på plass før støpingen, skal være innfelt i en yttervegg så det blir vanskelig å bore senere. Laser ville fungert, men må ta det på kvelden. Problemet er at veggene i det eksisterende huset ikke er i lodd så jeg kan ikke ta utgangspunkt fra gulvnivået. Legger ved et bilde av det ene hjørnet (inkl høydeforskjellen)

• En husvegg med et uisolert fundament, markert fotplate og høydeforskjell i hjørnet. Tekst viser målinger for ytterveggen.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.