I hytta vi skal bygge har vi kjøpt en brukt rak trapp på finn.no. Den vil ha en vegg på den ene siden og være åpen bortsett fra noe rekkverk på den andre siden.
Hvordan skal vi feste den. Den har sittet med 3 skruer på den ene vange kan man lett se. Skal man også feste den der oppe i bjelkelaget, altså i endetreet i vangene?
Så nede ved gulvet. Vi har plate med gulvvarme så jeg vil ikke skru den i gulvet på noen måte. Skal trappen settes direkte på betongen? Noe under vangene i så fall, typ plast eller lignende? Eller monterer man den på ferdig gulv? Vi skal ha en slags flytende klikkgulv på betongen.
Hvordan skal vi feste den. Den har sittet med 3 skruer på den ene vange kan man lett se. Skal man også feste den der oppe i bjelkelaget, altså i endetreet i vangene?
Så nede ved gulvet. Vi har plate med gulvvarme så jeg vil ikke skru den i gulvet på noen måte. Skal trappen settes direkte på betongen? Noe under vangene i så fall, typ plast eller lignende? Eller monterer man den på ferdig gulv? Vi skal ha en slags flytende klikkgulv på betongen.
Ville nok ikke satt den på et flytende gulv. Heller direkte på betongen.Savanna skrev:I hytta vi skal bygge har vi kjøpt en brukt rett trapp på blocket. Den vil ha en vegg på den ene siden og være åpen bortsett fra noe rekkverk på den andre siden.
Hvordan skal vi feste den. Den har vært festet i 3 skruer på den ene vangen kan man lett se. Skal man også feste den der oppe i bjelkelaget, altså i endeveden i vangene?
Så nede ved gulvet. Vi har plate med gulvvarme, så jeg vil ikke skru den i gulvet på noen måte. Skal trappen stå direkte på betongen? Noe under vangene isåfall, typ plast eller lignende? Eller monterer man den på ferdig gulv? Vi skal ha en type flytende klikkgulv på betongen.
/K
Når dere har satt opp trappen mot etasje/loft etc så ville jeg ha prøvd å feste ved foten så den ikke kan gli bakover.
Kan den ikke gli bakover kan den ikke falle heller.
Nå gikk det jo ikke pga gulvvarmen i platen. ( et alternativ er å sjekke plasseringen til slyngene med varmekamera/ir måler ).
Jeg ville boltet fast i veggen og om det gikk ved overkant, for eksempel gjennom vinkeljern. Limt undersiden mot gulvet eller støpt opp en liten betongklakk som stopp.
Fest trappen i vangstykket som tidligere men finn stenderne i veggen og deretter fester du den i bjelkelaget øverst. Sett den på det ferdige gulvet uten noe annet, for du skal vel ikke ha fem elefanter hoppende i trappen samtidig.
Haha 5 elefanter håper jeg ikke dukker opp på besøk og hopper i trappen.
Hadde tenkt å feste trappen i lektene i veggen, får vel i verste fall sette flere enn 3 skruer.
Direkte på det ferdige gulvet (klikk?) mener du direkte på betongen?? Setter helst inn trappen ganske direkte og rett på betongen så vi lettere kan begynne å bruke loftet uten stiger.
Å lime og støpe opp betongkloss føles ikke fristende.
/K
Hadde tenkt å feste trappen i lektene i veggen, får vel i verste fall sette flere enn 3 skruer.
Direkte på det ferdige gulvet (klikk?) mener du direkte på betongen?? Setter helst inn trappen ganske direkte og rett på betongen så vi lettere kan begynne å bruke loftet uten stiger.
Å lime og støpe opp betongkloss føles ikke fristende.
/K
Klikk her for å svare