Har noen slags pinngangjern i henhold til bildet med doble skruer. De har begynt å løsne på en av skapdørene på kjøkkenet, og jeg lurer på hvordan man får løs/satt fast dem. Det er delen med to skruer som er problemet da den åpenbart ikke kan skrus ut.

Er det noen som har sett denne typen av gangjern og vet om det bare er å rive dem rett ut eller om det finnes en smart måte å få løs dem uten å skade sponplaten?

Huset er bygd i 1992 så de er ikke eldre enn det.

Det optimale ville vært om jeg kunne få løs dem, plugge og bore nye hull, men jeg kan også tenke meg å la dem sitte igjen og sette inn nye gangjern. Problemet er bare at det ikke finnes så mye margin når man skal bore i døren, og de fleste pinngangjern synes å ha M6 skruer, noe som blir ganske trangt.

Har forsøkt å få lim på siden av skruen for å lime fast dem, men det holder ikke.

• Et metallhengsel festet til en skapdør, med en utsatt og løsnet skrue i en sponplate.
  • Et metallpianhengsel med to skruer er festet til en hvit overflate, men ser ut til å være løst og delvis trukket ut.
Ser jo ikke ut til å være trådgjenger, men noen maskinaktige, det skal ikke være gjennomgående hull og noe mutterstykke bakfra?

Er ingen gjenger eller så. På første bildet er det bare boret trangt og delen gjenges inn direkte i trehullet, for å kunne justere døren riktig i posisjon slik at den ligger tett mot skapkantene. På det andre bildet er det boret veldig trangt og delen består av 2 pinner som er rillet, litt lim i hullet og har blitt presset inn. Den eneste måten å kanskje få orden på det er å sette inn en skrutrekker mellom beina og bruke en beskyttelse av papp eller noe annet som kan brytes mot, (ingen skader på døren). Problemet som kan oppstå, er at det fliser opp rundt hullene, materialet følger med ut, sannsynligvis sponplate og det går i stykker med et stort hull i døren. Kjenn om den kan vippes på mange ganger så kanskje den gir etter på en god måte, litt vanskelig nå med mer lim på. Går det å få ut, så kan det gå å med lim i hullet og mange fyrstikker bankes inn. Så å bore et nytt hull som passer nøyaktig med diameteren som skal være litt mindre enn pinnen, samt nøyaktig i avstand mellom dem, er neste problem. I prinsippet nesten umulig på frihånd. Kanskje på tide å tenke nye dører, som kan gjøres for å passe de festene som sitter i gavlen. Men dette er bare noe som jeg kan forestille meg og aldri har gjort eller sett.

Det er delen som sitter i stommen (bilde 2) som har løsnet, delen som sitter i døren (bilde 1) sitter som den skal. Så nye luker løser nok ikke problemet uten det er ny stamme/vegg som trengs i så fall om jeg ikke tenker feil.

Stor takk for infoen likevel, nå vet jeg i alle fall hvordan de sitter fast. :-)

Kjennes som at helt nye hengsler er enklest, får jeg ikke løs de gamle får jeg leve med doble hengsler til det er på tide å renovere kjøkkenet. Gjelder bare å finne hengsler med M5 eller tynnere feste så de ikke blir for brede for å kunne bore i døren.

Kan du plukke ut innredningen og få plass i skapet, tvilsomt men spør likevel.

Usikker på om jeg forstår hva du mener, legger ved et bilde av hele skapet. Hvis du mente om det går an å bore innenfra så er det litt trangt fordi kjøkkenvasken nesten henger ned der inne i skapet.

• Underkjøkkenskap med avfallskurver og oppvaskkum. Diskhon henger lavt i skapet.
Ja ser det, litt trangt, det jeg mer tenkte er at det går an å få tak i hengsler som festes på innsiden av skapet og på innsiden av døren. Men utrolig vanskelig å merke med døren løs. Og da må man være to, en inne og en utenfor som holder døren eksakt på plass.

erlandi erlandi skrev:
Har noen slags stifthengsel ifølge bilde med doble skruer. De har begynt å løsne på en av skapdørene på kjøkkenet og lurer på hvordan man får løs/fester dem. Det er delen med to skruer som er problemet da den åpenbart ikke kan skrus ut.

Er det noen som har sett denne typen hengsel og vet om det bare er å rive dem rett ut eller om det finnes noen smart måte å få løs dem uten å skade sponplaten?

Huset er bygget i 1992 så de er ikke eldre enn det.

Optimalt ville vært om jeg kunne få løs dem, plugge og bore nye hull, men kan også tenke meg å la dem sitte og sette nye hengsler. Problemet er bare at det ikke er så mye marginer når man skal bore i døren og de fleste stifthengsler ser ut til å ha M6 skruer som blir ganske tight.

Har forsøkt å putte inn lim på siden av skruen for å lime dem fast, men det holder ikke.
Hei!
Jeg leter etter denne typen hengsel. Hvor kan man kjøpe slike?

• Liker
cupp
  • Laddar…
P Pegu1 skrev:
Hei!
Jeg leter etter denne typen hengsler. Hvor kan man kjøpe slike?
Jeg lurer på det samme. Finner ingen på nettet.

mexitegel mexitegel skrev:
[lenke]
Takk, nesten riktig. Skal være med en pinne i den som sitter i luken (altså skruen)

Er det vanskelig å finne så kanskje du kan kappe av den ene pinnen alt. bore ytterligere hull i luken? Kan eventuelt være så at det til og med går å skru ut "pinnarna".

mexitegel mexitegel skrev:
Er det vanskelig å finne, så kanskje du kan kappe av den ene pinnen evt. bore ytterligere hull i døren? Det kan eventuelt være slik at det til og med går an å skru ut "pinnene".
Takk. Bra tips 👍

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.