Medlem
· västra götaland
· 38 innlegg
hei
jeg har kjøpt et hus fra slutten av 70-tallet, i kjelleren finnes det en gammel peisovn. Jeg vurderer å erstatte denne med en nyere variant, gjerne en slik som tar luft utenfra.
Jeg har sett på diverse filmer, og det ser nokså enkelt ut å montere en peisovn. Når du kjøper en peisovn, følger det med en instruksjonsmanual for montering? er det vanskelig å montere selv?
Jeg tenker å bruke den eksisterende stommen, dvs. ta ut den gamle peisovnen samt skorsteinen og sette inn en ny skorstein. Hvordan river jeg den gamle skorsteinen? Er det et rør med isolering rundt, er det tigersag i den som gjelder?
jeg har kjøpt et hus fra slutten av 70-tallet, i kjelleren finnes det en gammel peisovn. Jeg vurderer å erstatte denne med en nyere variant, gjerne en slik som tar luft utenfra.
Jeg har sett på diverse filmer, og det ser nokså enkelt ut å montere en peisovn. Når du kjøper en peisovn, følger det med en instruksjonsmanual for montering? er det vanskelig å montere selv?
Jeg tenker å bruke den eksisterende stommen, dvs. ta ut den gamle peisovnen samt skorsteinen og sette inn en ny skorstein. Hvordan river jeg den gamle skorsteinen? Er det et rør med isolering rundt, er det tigersag i den som gjelder?
Å montere kamin og skorstein kan du sikkert gjøre selv med hjelp fra en annen person. Å rive den gamle er litt vanskeligere å spå om, når man ikke vet hvilken type det er og hvordan den går (rett opp gjennom taket eller ut på siden av huset). Den nye skorsteinen kan også være varierende i vanskelighetsgrad å montere. Lettest er det jo om den står direkte på kaminen og deretter går rett opp. Inntaket for forbrenningsluft er også lettere ettersom det dreier seg om kald luft.
Medlem
· västra götaland
· 38 innlegg
ok, takk. Den gamle går rett opp, derimot må jeg trolig rive opp en vegg i stuen i etasje 2 for å komme til ovnen. Jeg får komme tilbake med bilder når jeg har huset.HasseTeknik skrev:
Å montere ovn og pipe kan du sikkert gjøre selv med hjelp av en annen person. Å rive den gamle er litt vanskeligere å spå om, når man ikke vet hvilken type det er og hvordan den går (rett opp gjennom taket eller ut på siden av huset). Den nye pipa kan også være ulikt vanskelig å montere. Lettest er jo om den står direkte på ovnen og så går rett opp. Inntaket for forbrenningsluft er også lettere ettersom det handler om kald luft.
Klikk her for å svare