Jeg planlegger å montere vår nyinnkjøpte TV på et veggfeste med arm. Tanken er at armen skal være fullt uttrukket når vi ser på TV og ellers foldes sammen. Siden vi har lettbetongvegger, er jeg litt bekymret for hvordan dette skal gå.
Forutsetningene er følgende: TV og soundbar veier 25 kg TV-armens egenvekt er 10 kg
Armens lengde er 800 mm og veggplaten 480x288 mm stor (se bilde).
Montering skal skje med tre skruer i overkant (250 mm til underkant) og tre i underkant.
Draglasten burde med en hobbyformel være knapt 100 kg totalt eller drøyt 30 kg per innfesting. Veggen er laget av lettbetong fra 1950. Tykkelsen er 250 mm. Kvaliteten skal ifølge byggbeskrivelsen være j=0,5. På tegningen er det notert 0,6. Antar at dette er et mål på densiteten.
Så til mine spørsmål:
1. Jeg vurderer å bruke lettbetongskrue og ikke plugg. I så fall vil jeg helst bruke Essves lettbetongskrue heavy loss 10,5x185 (skal tåle over 200 kg), men den virker å være vanskelig å få tak i sekspakning (30-pack koster over 500 kr). Det heller isteden mot Byggmax 8x140 (skal tåle 150 kg) eller tilsvarende vanlig lettbetongskrue i største mulige dimensjon. Høres dette rimelig ut med tanke på lastene og at armen skal foldes ut og inn flere ganger daglig?
2. Finnes det noen risiko for selve veggen med hensyn til lasten og de grove skruene? Veggplaten er jo ikke særlig stor, og jeg er redd for sprekker (er jeg bekymret uten grunn?).
3. Skal jeg bare kapitulere og sette en 15 mm finerplate bak for å spre lastene?
Jeg har ingen erfaring med lettbetong, men jeg hadde prøvd å feste noe med en liten skrue og plugg på et skjult sted. Deretter bryte og bende litt for å få en følelse for hva veggen tåler. En tynn plate kan jo være et alternativ til kryssfiner. Kanskje litt lettere å skjule hvis estetikken er viktig.
Jeg har satt opp en del hyller og lignende. Materialet er porøst, men ikke så sensitivt at store klumper løsner eller at det blir hulrom. Det jeg først og fremst lurer på er hvor mye jeg trenger å overdimensjonere pga. at armen skal felles ut og inn. Det er jo vanskelig å teste seg til.
Bra idé med plåt. Vurderer også å sette to plattjern vertikalt, ca 800mm lange, for å spre belastningene. Må bare finne noen som kan sveise og bore i metall.
Jeg har festet en rekke overskap til kjøkkenet med essves lettbetongskrue i lecavegg, synes de sitter utrolig bra så lenge man ikke lar dem "dra tomt" i det hele tatt. Altså, verken på vei inn eller overtrekke. Helt overlegne i forhold til Bauhaus egen variant, der gjengen har betydelig brattere stigning. Byggmax har kanskje en med lignende gjenger, da fungerer det kanskje like bra. Brukte også en planke og kryssfiner for å fordele lasten, mest fordi det føles bedre og fordi jeg trengte å bygge ut litt, men tror virkelig ikke det var nødvendig for styrken.
Takk! Da kanskje jeg bare skal kjøre på med "vanlig" lettbetongskrue. Forhåpentligvis løsner skruene bare litt før alt raser i bakken hvis det skulle vise seg å være underdimensjonert.
Så! Nå er åbäket satt opp på veggen. Amazon sendte en 1200 mm lang arm i stedet for 800 mm. Kommer dog ikke til å være trukket ut hele veien uansett, og jeg håper jeg har overdimensjonert.
Jeg brukte tre stykker Sormat 8x130 lettbetongskrue i overkant og like mange i underkant. Satte også to stykker 8x65 i overkant av en eller annen muligens uvitenskapelig grunn. Jeg sammenlignet Sormat med Essve i butikken og kunne ikke se noen forskjell. Sormat fantes i 10-pakning, så det var et lett valg.
Jeg skrudde sakte med hardt trykk. Ytterst lite betongstøv kom ut, så det føles trygt. Kunne ikke bruke momentfunksjonen på skrutrekkeren siden den slo seg av halvveis, måtte dermed kjøre på frihånd mot slutten.
Nå gjenstår kun litt kabelarbeid.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.