Planlegger kjøkkenrenovering i sommer og skal rive/bygge opp litt vegger.

Hva er best/riktig/enklest når det kommer til veggene hvor veggskapene skal sitte?

Selgerne av kjøkken har ikke så mange anbefalinger annet enn at man skal sørge for at veggskapene er forankret på "riktig" måte. Ingen ser heller ut til å kunne si hva "riktig" måte er...

Jeg har to tanker:

1. OSB-plate pluss gipsplate med evt. tilleggsregulering (CC 30) bak OSB-platen?

2. Rupanelert vegg med gipsplate utenpå.

Eller har noen andre et bedre/enklere forslag?

Takk!

/Hasse

OSB eller råspont tror jeg holder fint uten ekstra lekter. Selv kommer jeg til å ha bare gips, men ordne det slik at noen av skruene sitter i lekter.

B
det bra med noe bak gipsen. kun gips er ikke så moro. tenk på at det blir mange kilo i skapene.
På benkeskapene vil sikkert noen stå på. og i veggskapene blir det porselen, glass, mel, sukker, oljer, m.m..

Hva består veggen av ellers? Jeg satte konstruksjonsfiner med gips på i vårt kjøkken. Det går å dra hvilken skrue som helst i føles det som.

Vet ikke hvordan det ser ut bak det eksisterende kjøkkenet, får bli en overraskelse når jeg river det. :D

Satte gulvspon bak og kledde deretter med renoveringsgips...(6mm) funket fin fint...

Begge dine alternativer funker. Jeg ville gått for osb eller plyfa. Begge funker og holder for mer enn selve kjøkkenskapet gjør.

B
plyfa blir dyrere. sats på osb

Har nylig skrudd opp veggskapene mine (92 cm) med kun 2 skruer i hvert øvre hjørne med osb + gips som veggkledning, er det nok?

Brukte 6x50mm skruer, og det satt jo, men man vet jo aldri med alle glass og tallerkener.

Pleier man ikke å si at kryssfiner er sterkere enn osb-plate?
Skruene holder bedre i kryssfiner enn i osb, det blir lettere "gjengepaj" på osb enn på kryssfiner.

Da jeg satte opp kjøkkenet, brukte jeg kryssfiner bak gipsen, det blir litt dyrere men i sammenhengen ubetydelig.

Rett eller feil? ta det du synes fungerer for deg...

//MVH

12 mm Plyfa med Gips ser det ut til å bli da...

Takk for alles mening og ideer! :D

GladaSnickaren skrev:
Bruker man ikke si at plywood er sterkere enn en OSB-plate?
Skruene tar bedre i plywood enn i OSB, blir lettere "gjengepaj" på OSB enn på plywood.

Når jeg satte opp kjøkken brukte jeg plywood bak gipsen, blir litt dyrere men i sammenhengen ubetydelig.

Riktig eller feil? ta det du synes fungerer for deg...

//MVH
Jo, det pleier man. Og det er den også. Men ikke så mye sterkere som enkelte tror.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.