Hei!

Noen vennlig sjel som kan svare på spørsmål?

Under pågående renovering, der kjøkkenvegg var tenkt at jeg skal renovere selv (bytte ut gipsplater) oppdaget jeg etter at platene var revet ned at:

Väggen består av 45*45 stendere og ikke 45*70
Det var bare en gipsplate (10 mm). Ingen isolering.

Nå er spørsmålet, for å slippe å gjøre kjøkkenet enda mindre (er allerede lite), går det an å beholde stenderne, samt sette opp OSB-plater (tidligere kjøkken var montert på stenderne) og så sette opp nytt kjøkken direkte på? (Det meste av veggen vil være skjult bak kjøkkenskap, så kan man jo kanskje bruke renoveringstapet osv? De områder som skal ha sprutbeskyttelse/laminat?)

Veggen har, på andre siden, innkommende strøm (altså skap med sikringer). Kan det være derfor det ikke er isolert?

Så ser det ut som man har brukt restemateriale (fylt med spiker!) som "ekstra-materiale" for å montere el-skapet på. Disse har vært utsatt for mugg tror jeg, men virker tørre. (Se bilde)
Har en håndverker på plass som renoverer bad. Han sier at veggen "skal byttes" til 45*70 stendere og at alt gammelt skal ut. Er det 100% nødvendig eller vil han bare tjene mer penger?

• En uisolert vegg med åpne trestendere på 45x45 mm, synlige elektriske kabler og tilknyttet elskap. Ingen isolasjon eller gips.
Går fint men sett gips på de stedene du eventuelt vil flise.

• Liker
RicKul
  • Laddar…
Kjør en rad med kortlinger hvor skapene festes inn. Jeg ville ikke hengt opp overskap i bare osb, i så fall ply.
Ser ingen grunn til å bytte veien, hva finnes av argumenter for dette?

D Daniel Barnaniel skrev:
Kjør en rad kortlinger der skapene festes inn. Jeg ville ikke hengt overskap i bare osb, isf ply.
Ser ingen grunn til å bytte veggen, hva finnes for argument for dette?
Ok, min tolkning av alle som løfter OSB til skyene var at materialet er så sterkt at det skal tåle mye tyngre vekt enn gips (inkludert veggskap). Tanken er IKEA med skinne. Men du anbefaler lekter likevel?

Tror et av grunnene er de lektene som holder opp sikringsskap, de ser litt kjedelige ut og hvis de uansett skal byttes trenger man vel å se over veggen.

Ja? Og ply er sterkere enn osb som er ganske lett å strippa hvis man ikke er forsiktig når skapene skrus opp.

• Liker
RicKul
  • Laddar…
Klarer mer enn gips selvfølgelig, men det var vel ikke spørsmålet? Du vil ha noe å skru opp kjøkkenet mot - kortlingsrader så kan du gipse direkte eller ply, helst 15 svarer jeg. Uklart om veggen ved elskap du får kanska snakke med håndverkeren igjen?

• Liker
RicKul
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.