Jeg holder på å modifisere terrassen min litt. Skal montere en stolpe (se bilde 1) og vil føre den ned i bjelkelaget for å få ekstra stabilitet. Men jeg må da kappe en bjelke (se røde streker på bilde 2). Mitt første spørsmål er om det er greit å skjøte med den andre bjelken som på bilde 3. Jeg antar at jeg skal bruke ordentlig kraftige rustfrie skruer som går gjennom alle tre bjelkene. Noen spesiell type?
Mitt andre spørsmål er om dere har noen gode tips på hvordan jeg kan feste stolpen? Ønsker at det skal være så stabilt som mulig uten en urimelig stor arbeidsinnsats
Sage i stolpen i stedet så du kan pirke den ned mellom eksisterende bjelker. Skru fast stolpen med lange skruer eller spiker eller dyvel av kosteskaft... (Tving reglene sammen først), sett klosser på hver side som på bilde to.
Men jeg mistenker at det ikke er en så god idé fordi det ikke ville bli så mye igjen av stolpen. Den ville nok knekke så snart et barn klatrer litt på rekkverket. Og jeg kan ikke flytte den fordi den må være sentrert med andre stolper.
Jeg mistenker dessverre at det ikke er en så god idé siden det ikke ville være så mye igjen av stolpen. Den ville nok knekke så snart et barn klatrer litt på rekkverket. Og jeg kan ikke flytte den siden den må være sentrert med andre stolper.
Gjorde en 3D-skisse for å demonstrere:
[bilde]
[bilde]
På bildene ser det ut som du får ned en 45xNN regel i mellomrommet, hvorfor ta bort så mye som du gjør på skissen?
(Ok, henger med nå tror jeg... Det der blir kinkig å få stabilt om du ikke skifter stolpen mot kameraet.
På bildene ser det ut som at du får ned en 45xNN regel i mellomrommet, hvorfor fjerne så mye wom du gjør på skissen?
(Ok, henger med nå tror jeg... Det der blir vanskelig å få stabilt om du ikke flytter stolpen mot kameraet.
Burde det ikke fungere å sage ut reglene slik at man kan føre ned stolpen liksom i et hull? Den nye korte regelen forsterker også opp reglene siden den ene bærende regelen blir helt avsaget.