13.942 lest ·
18 svar
14k lest
18 svar
Montere en 46" TV på en gipsvegg, hvordan?
Side 1 av 2
Jeg har tenkt å sette opp TV-en min på en gipsvegg med stålregler, noe som altså betyr at det ikke finnes noe bra å feste i egentlig.
Jeg fikk tips av en snekker om å lime fast en plyfa-plate som festet deretter skrus fast på, og hvor TV-en deretter skjuler plyfaen. Er dette noe dere andre anbefaler, eller finnes det "smartere" måter?
Jeg fikk tips av en snekker om å lime fast en plyfa-plate som festet deretter skrus fast på, og hvor TV-en deretter skjuler plyfaen. Er dette noe dere andre anbefaler, eller finnes det "smartere" måter?
Er det et vanlig veggfeste der man ikke kan vri TV-en sidelengs så sett 4 ekspandere. Det skal rekke mer enn nok.
Om du bruker plugg skal det være riktig type plugg, dvs en vanlig plugg for betongvegger duger ikke.
Om du bruker plugg skal det være riktig type plugg, dvs en vanlig plugg for betongvegger duger ikke.
Raskt og slurvete... Påpek gjerne om jeg er FOR slurvete...
Det går an å regne på.
Anta at TV-en din kommer en meter ut fra veggen.
Dvs tyngdepunktet for TV-en. Det er jo ekstremt langt ut...
Anta at hele det "pluggutdragende" momentet tas i de øvre pluggene.
Anta at vesa-festet gir 3 dm arm (tilsvarende et A4). Dette er da den vinkelrette avstanden (langs veggen) fra øvre pluggraden ned til nedre pluggraden. Det blir ditt rotasjonssentrum)
50 kg x 1 m x 9,81 N = ca 500 Nm
Dvs, pluggene dine skal ta opp ca 500 Nm med 0,3 m arm.
Hver plugg ble sagt ovenfor å klare 25 kg.
250 x 0,3 x 9,81 = ca 75 Nm
500/75 = 6,67 plugg i overkant så er du hjemme.
Det er nok en god idé å bruke en osb-plate for å dels kunne få flere innfestinger.
Men også litt lengre arm.
Du må velge din sikkerhetsmargin selv. Jeg hadde nok brukt flere enn 7 plugg.
Alternativt kortere avstand.
Det går an å regne på.
Anta at TV-en din kommer en meter ut fra veggen.
Dvs tyngdepunktet for TV-en. Det er jo ekstremt langt ut...
Anta at hele det "pluggutdragende" momentet tas i de øvre pluggene.
Anta at vesa-festet gir 3 dm arm (tilsvarende et A4). Dette er da den vinkelrette avstanden (langs veggen) fra øvre pluggraden ned til nedre pluggraden. Det blir ditt rotasjonssentrum)
50 kg x 1 m x 9,81 N = ca 500 Nm
Dvs, pluggene dine skal ta opp ca 500 Nm med 0,3 m arm.
Hver plugg ble sagt ovenfor å klare 25 kg.
250 x 0,3 x 9,81 = ca 75 Nm
500/75 = 6,67 plugg i overkant så er du hjemme.
Det er nok en god idé å bruke en osb-plate for å dels kunne få flere innfestinger.
Men også litt lengre arm.
Du må velge din sikkerhetsmargin selv. Jeg hadde nok brukt flere enn 7 plugg.
Alternativt kortere avstand.
Sist redigert:
Sag ut en plate konstruksjonsfiner som du maler i samme farge som veggen og skru den fast i stålreglene gjennom gipsen. Deretter setter du expandere for dobbeltgips både gjennom finérplaten og den underliggende gipsen. Da burde du kunne henge opp en fullvoksen galt på den.
Allvitende
· Stockholm
· 1 831 innlegg
Om det går skulle jeg ha valgt en plywood eller lignende for å forsterke festet. Det kan skje at et barn uforsiktig drar i TV-en når den er utfelt, og på den måten drar ned hele TV-en. Kostnaden for en plywood står jo ikke i paritet med en 46-tommer! 
Eller om barnet får den i hodet.....Villa vista skrev:
Allvitende
· Stockholm
· 1 831 innlegg