Nå har det blitt på tide å sette opp det samme innertaket i stuen som jeg tidligere allerede har satt opp i to soverom, nemlig Huntonit brilliant i størrelsen 1200x600mm.
Størrelsen på de andre rommene har jeg hatt så flaks med at man egentlig bare har kunnet gjøre det på én måte ettersom de har vært ganske nøyaktig 3 plater lange, 3,6 meter.
Nå når det kommer til stuen som er 5365 x 4025 meter blir det mye vanskeligere med mønsteret synes jeg, og det finnes ingen informasjon i monteringsanvisningen.
Jeg har skissert litt på to alternativer og vil gjerne ha litt innspill på dem!
Alternativ 1 blir symmetrisk og det blir like lange biter på begge sider av rommet og lampeuttaket i taket havner også symmetrisk midt i en plate.
Ulempen er at det kanskje blir litt korte biter inn mot veggene?
Alternativ 2 får jo ikke like lange biter på begge sider i samme rad, men begynner med en hel plate og slutter med en halv.
I alle fall nesten, den "hele" platen i en rad og den "halve" i neste mangler det 3,5 cm på, men jeg tenker meg at det er såpass lite at det ikke vil synes, spesielt ikke da det vil være en gardinskinne med gardiner oppe ved taket fra vegg til vegg over de vinduene som finnes på den siden av rommet (Det er også grunnen til at jeg begynner med en kappet plate der oppe i høyre hjørne og ikke en hel).
Hvordan ville dere ha gjort det? Takk for alle tanker og ideer!
Jeg har slike tak og tok en runde for å se hvordan vi hadde gjort. De satt alle symmetrisk og de korteste bitene var 45 cm. Lampeuttakene sitter ikke symmetrisk, de sitter der de trengs. Kanskje har det ikke veldig stor betydning hvilket alternativ du enn velger for jeg har i alle fall aldri tenkt på hvordan platene i taket sitter. I alternativ to blir det mindre spill tror jeg så jeg hadde nok valgt det.
lykke til
Jeg har slike tak og tok en runde for å se hvordan vi hadde gjort det. De satt alle symmetrisk og de korteste bitene var 45 cm. Lampeuttakene sitter ikke symmetrisk, de sitter der de trengs. Kanskje har det ikke så stor betydning hvilket alternativ du enn velger, for jeg har i alle fall aldri tenkt på hvordan platene i taket sitter. I alternativ to blir det mindre avfall tror jeg, så jeg hadde nok valgt det. lykke til
Alright, tusen takk for at du tok deg tiden!
Du har nok rett i at det kanskje ikke spiller så stor rolle så lenge skjøtene havner i midten på de hele platene, man pleier jo ikke å ligge på ryggen på gulvet og studere taket nøye kanskje...
Går nok for alternativ to, da slipper jeg så korte biter mot veggene og det blir mindre avfall.
Så der nøyaktig er ingen idé å være. Man tenker ikke på det i det hele tatt.
Det er viktigere å regne litt så man ikke får et glipp på noen cm igjen mot en vegg.
Tenk også på at veggene kanskje ikke er helt 90° mot hverandre. Begynner du med en hel plate i et hjørne så kanskje det blir en glipe på andre siden som ikke dekkes av en taklist engang.
Av dine alternativer føles toeren intuitivt bedre for meg, mer naturlig.
Men når det passer så nesten med en halv skive hadde jeg ikke kappet mer enn på den ene siden.
Altså begynne med hel platte i den ene kanten, kapp den siste i raden. Deretter begynne med hel platte i den andre kanten og kapp bare den siste.
Joda, talt og målt har jeg gjort omtrent 4000 ganger, må nok levere inn avstandsmåleren til Leica på service etter dette...
Det synes kanskje ikke på skissen, men platene ved langsiden av rommet er kappet på lengden også, de er 51 cm brede på begge sider så det finnes en del å ta av hvis veggene ikke er helt rette, og det er de ikke, jeg har målt en forskjell på nesten 2 cm som jeg enten får justere med siste platen eller bare dekke med taklisten (hulkil 43 mm så den rekker typ 3 cm.)
Men dere har nok rett i at det bare er dumt å begynne med en plate som er kappet på lengden i stedet for en hel, bare for å få de der 3,5 centimeterne på den siden av rommet jeg tror det vil synes minst...det vil nok ikke synes uansett.
Da var det klart (for noen uker siden faktisk ) og det ble jo kanon denne gangen også!
Nølte i siste liten, men gikk for alternativ to, selv om jeg startet med en hel plate i nedre venstre hjørne i stedet.
Sånn i etterkant kan jeg konstatere at det ikke hadde betydd noe, dere hadde helt rett i at de der struntcentimetrarna tenker man ikke på i det hele tatt, det er faktisk vanskelig å se med øyemål selv om man prøver.
Heller ikke at lampeuttaket ikke havnet midt på en plate er noe som forstyrrer overhodet.
Det som var litt mer forstyrrende er at jeg måtte kassere nesten 1/4 av platene fordi de ikke var helt OK malt, de så delvis mer rullet eller sprøytet ut enn penselmalt. I rommene jeg har gjort tidligere har det ikke vært slik i det hele tatt, der har alle platene vært perfekte...
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.