5.928 lest ·
18 svar
6k lest
18 svar
Moment ved renovering innvendig
Side 1 av 2
Jeg som ny huseier har tenkt å renovere innsiden av huset her fremover.
Jeg har aldri gjort dette tidligere og tenkte å sjekke med dere om jeg mangler noen steg og få litt tips på veien.
Først tenkte jeg på overflaten i et rom.
Nå er det tapet direkte på sponplater.
Da tenkte jeg å gjøre følgende i soverom
* Sparkle taket som er ujevnt (grovsparkel, pusse og deretter finsparkel) bedre å gipse?
* male taket
* Rive ned løs tapet
* gipse med 6mm renoveringsgips
* lage hull for uttak og brytere (finnes uttak der det trengs, er ikke behov for nye)
* sparkle skjøter med finsparkel
* pusse ned sparkel
* sette tapet
* montere gulvlister
* montere taklister
* sette nye uttak og brytere
Hvordan gjør man ved vinduer når man har bygget på med gipsen? det blir jo et mellomrom mellom karmen og rammen.
Jeg har aldri gjort dette tidligere og tenkte å sjekke med dere om jeg mangler noen steg og få litt tips på veien.
Først tenkte jeg på overflaten i et rom.
Nå er det tapet direkte på sponplater.
Da tenkte jeg å gjøre følgende i soverom
* Sparkle taket som er ujevnt (grovsparkel, pusse og deretter finsparkel) bedre å gipse?
* male taket
* Rive ned løs tapet
* gipse med 6mm renoveringsgips
* lage hull for uttak og brytere (finnes uttak der det trengs, er ikke behov for nye)
* sparkle skjøter med finsparkel
* pusse ned sparkel
* sette tapet
* montere gulvlister
* montere taklister
* sette nye uttak og brytere
Hvordan gjør man ved vinduer når man har bygget på med gipsen? det blir jo et mellomrom mellom karmen og rammen.
Hei,
Hva er det for stamme på huset ellers? Er det for eksempel sten eller teglstamme er det jo for eksempel smidig og pent med pusset overflate på innsiden.
Ellers:
* Sparkle taket som er ujevnt - veldig slitsomt å bredsparkle tak. Hvis ikke takhøyden er avgjørende hadde jeg satt gips eller perlestaff. Bruker du staff så mal notene før oppsetting.
* Male taket - det må man jo gjøre uansett. Tenk på overlapping og hvis du bruker staff, bruk sperremaling eller lakk knutene.
* Rive ned løs tapet - stort arbeid, men kommer an på alder og type tapet. Bredsparkling er et alternativ. Mange bruker tapetfjernermaskin/dampmaskin. Finnes for noen hundrelapper de fleste steder.
* Sparkle skjøter med finsparkel - ikke glem malertape eller glassfibertape for å motvirke sprekkdannelse.
* Slipe ned sparkel - sørg for å plastre døråpninger, SELV om det er dør til andre rom og tette igjen ventilasjonen. Slipestøvet trenger gjennom alt. KJØP en billig støvsuger eller invester i en byggstøvsuger for slipestøv ødelegger den vanlige.
Avhengig av hvilke krav man selv har til sin konstruksjon, kan det være lurt å se om man trenger å rette opp og lodde tak/vegg og deretter sette opp nye stendere før man begynner.
Et annet råd er å ha en rød tråd gjennom huset. Altså hvilke materialer og så videre du vil ha i resten av huset. Men det er som sagt også avhengig av hvilke krav man har.
Lykke til,
Hva er det for stamme på huset ellers? Er det for eksempel sten eller teglstamme er det jo for eksempel smidig og pent med pusset overflate på innsiden.
Ellers:
* Sparkle taket som er ujevnt - veldig slitsomt å bredsparkle tak. Hvis ikke takhøyden er avgjørende hadde jeg satt gips eller perlestaff. Bruker du staff så mal notene før oppsetting.
* Male taket - det må man jo gjøre uansett. Tenk på overlapping og hvis du bruker staff, bruk sperremaling eller lakk knutene.
* Rive ned løs tapet - stort arbeid, men kommer an på alder og type tapet. Bredsparkling er et alternativ. Mange bruker tapetfjernermaskin/dampmaskin. Finnes for noen hundrelapper de fleste steder.
* Sparkle skjøter med finsparkel - ikke glem malertape eller glassfibertape for å motvirke sprekkdannelse.
* Slipe ned sparkel - sørg for å plastre døråpninger, SELV om det er dør til andre rom og tette igjen ventilasjonen. Slipestøvet trenger gjennom alt. KJØP en billig støvsuger eller invester i en byggstøvsuger for slipestøv ødelegger den vanlige.
Avhengig av hvilke krav man selv har til sin konstruksjon, kan det være lurt å se om man trenger å rette opp og lodde tak/vegg og deretter sette opp nye stendere før man begynner.
Et annet råd er å ha en rød tråd gjennom huset. Altså hvilke materialer og så videre du vil ha i resten av huset. Men det er som sagt også avhengig av hvilke krav man har.
Lykke til,
Hei takk for svar.
Det er et trehus med panel.
Sett etter jeg revet litt i rommet at litt spon ikke sitter helt rett samt at veggen mot det andre rommet ser ut til å være dårlig regelbasert, veldig svaiende vegg.
Tenkte å ta ned sponplaten der og legge regler inni, isolasjon og ny type OSB-plate utenpå.
Hvis jeg skal gipse trenger jeg ikke ta bort tapeten under, eller?
Det er et trehus med panel.
Sett etter jeg revet litt i rommet at litt spon ikke sitter helt rett samt at veggen mot det andre rommet ser ut til å være dårlig regelbasert, veldig svaiende vegg.
Tenkte å ta ned sponplaten der og legge regler inni, isolasjon og ny type OSB-plate utenpå.
Hvis jeg skal gipse trenger jeg ikke ta bort tapeten under, eller?
Hei,
Svajer hele veggen eller bare enkelte plater?
Det går an å lekte utenpå sponplaten for å "binde sammen" reisverket under sponplaten, men det avhenger litt av hvor problemet sitter. Sannsynligheten er nok stor for at du fortsatt har svaj på grunn av grunnkonstruksjonen. Så er jo spørsmålet om du vil bygge ut veggen med totalt 7-8 cm, som det blir med lekter og gips.
Hvor mye vegg er det snakk om? Er den bærende? Da kan det være litt risikabelt med svaj.
Generelt hadde jeg ikke tatt bort tapeten med mindre den er muggen, har andre angrep, er av plast eller hvis du har ubegrenset med tid.
Bygging er jo også en læreprosess som koster masse tid, men ikke så mye penger i forhold til hva du lærer hvis du skulle ta ned til reisverket og bygge opp igjen. Da vil du jo kunne smelle opp en vegg på nulltid senere, fikse for deg selv og hjelpe naboen eller i vennens sommerhytte i bytte mot andre tjenester etc. etc.
Svajer hele veggen eller bare enkelte plater?
Det går an å lekte utenpå sponplaten for å "binde sammen" reisverket under sponplaten, men det avhenger litt av hvor problemet sitter. Sannsynligheten er nok stor for at du fortsatt har svaj på grunn av grunnkonstruksjonen. Så er jo spørsmålet om du vil bygge ut veggen med totalt 7-8 cm, som det blir med lekter og gips.
Hvor mye vegg er det snakk om? Er den bærende? Da kan det være litt risikabelt med svaj.
Generelt hadde jeg ikke tatt bort tapeten med mindre den er muggen, har andre angrep, er av plast eller hvis du har ubegrenset med tid.
Bygging er jo også en læreprosess som koster masse tid, men ikke så mye penger i forhold til hva du lærer hvis du skulle ta ned til reisverket og bygge opp igjen. Da vil du jo kunne smelle opp en vegg på nulltid senere, fikse for deg selv og hjelpe naboen eller i vennens sommerhytte i bytte mot andre tjenester etc. etc.
Det er en vegg av hva jeg har forstått er bygget på et senere tidspunkt enn huset ble bygget.
Huset er av kassemodell med takstoler på tvers av hele kassen, så jeg kan ikke se at det skulle være bærende vegger innendørs, bortsett fra ytterveggene da.
Jeg tror at den svaiende veggen er snaut bygget rett og slett, og at det enkleste blir å ta ned sponet og stivne opp innvendig.
Sponplatene hva jeg ser er veldig tykke, så det blir nok fint når jeg bytter dem mot noe tynnere, OSB og renoveringsgips.
Dette blir garantert en læringsprosess, noe jeg ser frem til.
Skal legge opp noen bilder i tråden er tenkt, men Felia ( Telia ) syntes at vi skulle bytte adresse og koblet fra vår telefoni og bredbånd på mandag d^_^b :S. Og har ikke klart å få dem til å fikse tilbake det, til tross for 3 samtaler. Jækla callcenter ungdommer.
Huset er av kassemodell med takstoler på tvers av hele kassen, så jeg kan ikke se at det skulle være bærende vegger innendørs, bortsett fra ytterveggene da.
Jeg tror at den svaiende veggen er snaut bygget rett og slett, og at det enkleste blir å ta ned sponet og stivne opp innvendig.
Sponplatene hva jeg ser er veldig tykke, så det blir nok fint når jeg bytter dem mot noe tynnere, OSB og renoveringsgips.
Dette blir garantert en læringsprosess, noe jeg ser frem til.
Skal legge opp noen bilder i tråden er tenkt, men Felia ( Telia ) syntes at vi skulle bytte adresse og koblet fra vår telefoni og bredbånd på mandag d^_^b :S. Og har ikke klart å få dem til å fikse tilbake det, til tross for 3 samtaler. Jækla callcenter ungdommer.
Vet ikke om det bare er jeg men jeg synes 6mm renoveringsgips er verdiløst...
Dyrt, blir ikke bra når man skrur i den, blir en liten heving rundt skruen
Om det går ville jeg satse på 13mm gips, enklere å sparkle, demper lyd mellom rom bedre, fjerner mindre søkk i veggene
Ellers ruller du veggene med Beckers Binder (dyr) som binder sammen tapetlagene, bredsparkler veggene, sliper og tapetserer
Sørg for å kjøpe 10kg spann med sparkel, kjøp 3-4 forskjellige størrelser på ordentlige sparkler og et leddet slipehåndtak og et ordentlig (proffs) forlengerstang som ikke bøyes
Dyrt, blir ikke bra når man skrur i den, blir en liten heving rundt skruen
Om det går ville jeg satse på 13mm gips, enklere å sparkle, demper lyd mellom rom bedre, fjerner mindre søkk i veggene
Ellers ruller du veggene med Beckers Binder (dyr) som binder sammen tapetlagene, bredsparkler veggene, sliper og tapetserer
Sørg for å kjøpe 10kg spann med sparkel, kjøp 3-4 forskjellige størrelser på ordentlige sparkler og et leddet slipehåndtak og et ordentlig (proffs) forlengerstang som ikke bøyes
Jeg ville startet med å rive tapet (det finnes mange tråder om hvordan man går frem). Er det vanskelig å få ned tapeten, så sperrmal. Deretter sparkler og sliper du til du er fornøyd. Deretter begynner du med å male taket og så går du videre med veggene.
6mm gips er en nødløsning som jeg ville unngå så langt det er mulig!
6mm gips er en nødløsning som jeg ville unngå så langt det er mulig!
Renoveringsgips kan du lime med konstruksjonslim. Da slipper du problem med skruehoder.
Spennende som faen! Det kan bli så gøy som helst.
Noen generelle tips ut fra egne erfaringer:
Tips 1: Ikke gjør det med en gravid kvinne i huset.
T2: Tenk igjennom hva du skal gjøre og i hvilken rekkefølge, og ta så en ting om gangen.
T3: Mye klarer man selv om man må, men det er finfint om man har noen med seg man kan resonere med, som kanskje i tillegg har litt erfaring å dele på.
T4: Regn med at det dukker opp ting du ikke har regnet med.
T5: Spar ikke når du kjøper inn materiell som maling, sparkel og verktøy. Veldig ofte er det slik at du får hva du betaler for.
* Sparkle taket som er ujevnt (grovsparkel, pusse og deretter finsparkel) bedre å gipse?
- Som noen sa: jobbe i tak er et slit. Dessuten: Selv om du gisper blir det mye sparkling og pussing. Joda, man blir bedre på det jo mer man holder på, men det er likevel ikke kjempemorsomt å sparkle og pusse i taket. Skjøter du på skruer for å redusere sparkling kommer du dessuten garantert få sprekker i skjøtene selv om du har skjøteremse (som du absolutt bør ha). Dessuten er det jo skikkelig kronglete å gipse i tak hvis man er alene.
* male taket
- Ingen problemer. Se bare til at rullen er passe "grov" i luddet. Se T5
* Rive ned løs tapet
* gipse med 6mm renoveringsgips
- Trenger den å rives ned? Bruker du renoveringsgips er det jo unødvendig arbeid om den ikke er "muggig" og slitt. Høvle bort ujevnheter med en sparkel, så er det bare å gipse. Enig med den som sa at renoveringsgips kan være et hel--te når det gjelder sparkling ved skruehoder. (Det kan kanskje skyldes min amatørmessige skruing, det vet jeg ikke. Jeg er noe partisk i målet
)
* lage hull for uttak og strømbrytere (finnes uttak der det trengs, er ikke behov for nye)
- Da trenger du vel å bytte boksene, i alle fall om du har gipset? Kanskje i så fall tid for faglig hjelp?
* sparkle skjøter med finsparkel
- Ja... sparkle er kjempemorsomt. Liten tips hvis du tenker "Æh, det der lille synes ikke senere..." så kommer du til å irritere deg i 8 år til det er tid for å male om, at den der lille greia syntes etter maling. Joda, ANDRE ser det kanskje ikke, men DU, du vet hvor hver eneste miss og skavank sitter, og ser dem lett. (Ja, hvis du er som meg i alle fall.)
* pusse ned sparkel
- Moderat morsomt.
* sette opp tapet
- Nå begynner det å bli gøy. Tenk etter hvor du skal sette første remse dog, så går det som en dans (i alle fall i et firkantet rom uten vinduer, dører og skjeve vegger
)
* sette opp gulvlister
* sette opp taklister
Med en god gjærsag skal det ikke være noen problemer bortsett fra: det kan være at listene sprekker ved spikerhodet. Vet ikke om det er på grunn av at jeg kjøpte de billige hvitmalte fra byggmax (sukk... se T5) men i alle fall. Min kjære far (RIP
) tipset om at om man "klyper av" spissen på spikeren, så sprekker ikke listen. Du tar enkelt en avbitertang og klipper av spissen på spikeren. Det funker, men er faen så kjedelig om man har 500 spiker å knipse av.
* sette nye uttak og strømbrytere
- Som før. Sørg for at strømmen er avbrutt, og om du har NOEN SOM HELST tvil om hvordan du skal gjøre: Ta inn en fagmann.
Om du skal rive ned og regle opp den svaiende veggen:
Legg ned litt energi på å få den lydisolerende om du likevel holder på.
Noen generelle tips ut fra egne erfaringer:
Tips 1: Ikke gjør det med en gravid kvinne i huset.
T2: Tenk igjennom hva du skal gjøre og i hvilken rekkefølge, og ta så en ting om gangen.
T3: Mye klarer man selv om man må, men det er finfint om man har noen med seg man kan resonere med, som kanskje i tillegg har litt erfaring å dele på.
T4: Regn med at det dukker opp ting du ikke har regnet med.
T5: Spar ikke når du kjøper inn materiell som maling, sparkel og verktøy. Veldig ofte er det slik at du får hva du betaler for.
* Sparkle taket som er ujevnt (grovsparkel, pusse og deretter finsparkel) bedre å gipse?
- Som noen sa: jobbe i tak er et slit. Dessuten: Selv om du gisper blir det mye sparkling og pussing. Joda, man blir bedre på det jo mer man holder på, men det er likevel ikke kjempemorsomt å sparkle og pusse i taket. Skjøter du på skruer for å redusere sparkling kommer du dessuten garantert få sprekker i skjøtene selv om du har skjøteremse (som du absolutt bør ha). Dessuten er det jo skikkelig kronglete å gipse i tak hvis man er alene.
* male taket
- Ingen problemer. Se bare til at rullen er passe "grov" i luddet. Se T5
* Rive ned løs tapet
* gipse med 6mm renoveringsgips
- Trenger den å rives ned? Bruker du renoveringsgips er det jo unødvendig arbeid om den ikke er "muggig" og slitt. Høvle bort ujevnheter med en sparkel, så er det bare å gipse. Enig med den som sa at renoveringsgips kan være et hel--te når det gjelder sparkling ved skruehoder. (Det kan kanskje skyldes min amatørmessige skruing, det vet jeg ikke. Jeg er noe partisk i målet
* lage hull for uttak og strømbrytere (finnes uttak der det trengs, er ikke behov for nye)
- Da trenger du vel å bytte boksene, i alle fall om du har gipset? Kanskje i så fall tid for faglig hjelp?
* sparkle skjøter med finsparkel
- Ja... sparkle er kjempemorsomt. Liten tips hvis du tenker "Æh, det der lille synes ikke senere..." så kommer du til å irritere deg i 8 år til det er tid for å male om, at den der lille greia syntes etter maling. Joda, ANDRE ser det kanskje ikke, men DU, du vet hvor hver eneste miss og skavank sitter, og ser dem lett. (Ja, hvis du er som meg i alle fall.)
* pusse ned sparkel
- Moderat morsomt.
* sette opp tapet
- Nå begynner det å bli gøy. Tenk etter hvor du skal sette første remse dog, så går det som en dans (i alle fall i et firkantet rom uten vinduer, dører og skjeve vegger
* sette opp gulvlister
* sette opp taklister
Med en god gjærsag skal det ikke være noen problemer bortsett fra: det kan være at listene sprekker ved spikerhodet. Vet ikke om det er på grunn av at jeg kjøpte de billige hvitmalte fra byggmax (sukk... se T5) men i alle fall. Min kjære far (RIP
* sette nye uttak og strømbrytere
- Som før. Sørg for at strømmen er avbrutt, og om du har NOEN SOM HELST tvil om hvordan du skal gjøre: Ta inn en fagmann.
Om du skal rive ned og regle opp den svaiende veggen:
Legg ned litt energi på å få den lydisolerende om du likevel holder på.
Jeg får takke for tipsene!
Taket får jeg fundere mer på hvordan jeg skal gjøre.
Jbvall skrev at man får bytte boksene etter gipspålegging, Mener du selve boksen som vp røret festes?
Funker det altså å bytte gjennom hullet etter gipsen er på plass?
Elektrisiteten fikser jeg å koble ut og inn, der har jeg nok mest kontroll av alle renoveringspunktene.
Hva angår sponplatene på veggene så tenkte jeg å dra inn en høy spon skrue, ser at det sitter dykkert tror jeg det heter overalt, som har begynt å krype ut på sine steder.
Den svaiende veggen tenkte jeg å legge isolasjon mellom stenderne, så med isolasjon, plate og gips burde det bli stillere enn før.
Taket får jeg fundere mer på hvordan jeg skal gjøre.
Jbvall skrev at man får bytte boksene etter gipspålegging, Mener du selve boksen som vp røret festes?
Funker det altså å bytte gjennom hullet etter gipsen er på plass?
Elektrisiteten fikser jeg å koble ut og inn, der har jeg nok mest kontroll av alle renoveringspunktene.
Hva angår sponplatene på veggene så tenkte jeg å dra inn en høy spon skrue, ser at det sitter dykkert tror jeg det heter overalt, som har begynt å krype ut på sine steder.
Den svaiende veggen tenkte jeg å legge isolasjon mellom stenderne, så med isolasjon, plate og gips burde det bli stillere enn før.
Hei
Er det Moderna doser setter du på en distansring. Er det eldre (gamle metalldoser) så gjør du ikke noe om du får uttakene til å sitte ordentlig. Det skal tåle at du drar ut ledningen noen ganger i uken. Når du tar frem støvsugeren.
Den svaiende veggen hadde jeg revet ned og gjort om. Det viktigste er å gjøre et ordentlig forarbeid. Vær nøye, det tjener du på ved sparkling, og sluttresultatet blir så mye bedre.
Til tak finnes det takplater med ferdig overflate. Bare å bygge ramme og skru opp for et fint resultat.
Tenk på helheten og ha en plan for sluttresultatet. Renover varsomt slik at du beholder husets sjel.
Er det Moderna doser setter du på en distansring. Er det eldre (gamle metalldoser) så gjør du ikke noe om du får uttakene til å sitte ordentlig. Det skal tåle at du drar ut ledningen noen ganger i uken. Når du tar frem støvsugeren.
Den svaiende veggen hadde jeg revet ned og gjort om. Det viktigste er å gjøre et ordentlig forarbeid. Vær nøye, det tjener du på ved sparkling, og sluttresultatet blir så mye bedre.
Til tak finnes det takplater med ferdig overflate. Bare å bygge ramme og skru opp for et fint resultat.
Tenk på helheten og ha en plan for sluttresultatet. Renover varsomt slik at du beholder husets sjel.
Nå er huset fra -76 så boksene er plast, grå til strømstikkontakten for lys hvis jeg ikke husker feil.
Jeg har nå revet ned overflaten i soverommet på den svaiende veggen og det viste seg å være en gulvsponplate som satt med dykkert.
Rekkverket under ser bra ut og føles stabilt, cc60 kortlat med 45x45 mm.
Tenkte å sette opp 10mm OSB plate i stedet etter at jeg har lagt inn isolasjon.
Jeg har nå revet ned overflaten i soverommet på den svaiende veggen og det viste seg å være en gulvsponplate som satt med dykkert.
Rekkverket under ser bra ut og føles stabilt, cc60 kortlat med 45x45 mm.
Tenkte å sette opp 10mm OSB plate i stedet etter at jeg har lagt inn isolasjon.
For at vi skal slippe å se deg i "arga snickarn" fremover: Prøv å gjøre ferdig ett rom om gangen slik at resten av huset kan brukes imens (sier hun som pusser opp gangen, trappen og to stuer samtidig...)
Dessuten lærer man så mye på veien, har man gjort alle trinnene i ett rom først gjør man færre feil i neste rom.
Dessuten lærer man så mye på veien, har man gjort alle trinnene i ett rom først gjør man færre feil i neste rom.