Etter å ha boret hull og plassert skruen i hullet, "utvidet" skruen med vanlig skrutrekker så snurrer skruen bare rundt og rundt, går ikke engang å få ut skruen igjen. Hva har skjedd og går det i det hele tatt å få ut skruen? Det er altså ikke slik at hele settet med plugg og skrue har snurret rundt.

I morgen kjøper jeg sånt der spesialverktøy men nå vil jeg i hvert fall få ut skruen så man slipper å ha den der og stikker ut!

S
trolig vis er pluggen ødelagt

kan tillegges at jeg har akkurat skrudd inn to like plugger og det er samme problem med begge. Ikke første gang jeg har skrudd disse fra Byggmax men er ikke det rart i seg selv?

S
nei. de skal helst strammes med verktøy. du har bare hatt flaks med de andre.

noen idé om hvordan man kan få ut selve skruen? har prøvd med tang men ikke...

S
nja kappe skruen og trykk inn restene.
prøv å dra i skruen og samtidig dra rundt den.
skruen har bare mutterdelen igjen på seg. selve ankeret sitter fast i veggen men ikke mutteren.

Thomas59
Inn med noe tynt (morakniv funker eller en tynn flatmeisel) under skruvhodet og bøy litt så du får ut skruvhodet litt, deretter inn med f.eks. en avbiter under. Skru ut og bøy litt samtidig så pleier den å komme ut.

Har man uflaks snurrer de knekte vingene (så altså kan de gå av) uten å få feste, og da kan det bli problemer.

Har påpekt denne innebygde svakheten i Molly sin konstruksjon tidligere. For en proff funker det, men er man ikke det kan det lett gå galt som i dette tilfelle. Skrudrill er ikke å anbefale Kjøp en spesialtang (ikke dyr) for monteringen. Det funker også uten spesialtang, men igjen må man vite hva man gjør.

Vanskelig å få bort en hel Molly-plugg uten at det blir stygge hull, hvis man ikke er vant til det.

Så er et tips å ikke kjøpe sånt på biltema eller byggmax. Veldig lett å dra i stykker gjengene på.
Legg noen kroner til og få kvalitet.

Skal man trekke dem med maskin kreves det litt følelse. Ikke for fort og ikke for hardt. Så finnes det virkelig dårlig kvalitet også.

Jeg kjøpte noe lignende skit fra Jula (et kitt). Der holdt ikke gjengene. Og i noen fantes det knapt gjenger. Så jeg kjøpte bedre fra Beijer.

Disse pluggene kan drive en til vanvidd, spesielt hvis man, som påpekt, kjøper billige satser. Jeg hadde problemer med plugger fra Jula som til tross for montering med tang ikke ville fungere.:@

Disse måtte jeg forsiktig klemme kragen av slik at jeg kunne trykke dem inn i veggen og deretter montere nye i samme hull. Deretter må man huske at det finnes både for enkel og dobbel gips.

Og man skal bore med riktig bor, 10,5 mm pleier det å være, slik at platen ikke splitter på innsiden når man trykker i pluggen.

Et tips er å kjøre med duomax i stedet for molly. Da trengs det ikke noe verktøy.

Bo.Siltberg skrev:
Og man skal bore med riktig bor, 10,5 mm pleier det å være, så platen ikke splittes på innsiden når man presser i pluggen.
Korrekt, men bor-dimensjonen avhenger av hvilken skrue som sitter i. De finnes normalt i M4, M5 og M6.

ceson: De finnes for enkel, dobbel og trippelgips.

ceson: De finnes for enkel, dobbel og trippelgips.
Der ser man, man lærer alltid noe nytt:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.