Vi har en typisk spaljétrapp fra 70-tallet som vi vil modernisere så den passer inn bedre.
Det kanskje ikke synes så bra på bildene men trappen er veldig slitt.
Første tanken var å sette inn glass eller finere hvitlakkerte stolper samt eikeparkett trinn og eike rekkverk. Etter en liten analyse så innser vi dog at prisen løper av gårde ganske raskt når det gjelder ferdige trappdetaljer.
Et alternativ som vi tror kan være holdbart også økonomisk er å bytte ut til ny spaljé. Kanskje noe i stil med dette (lenke med flere bilder)
Det man ser på bildene er altså ekstra tykk kryssfiner, ingen anelse om slikt selges i Sverige men egentlig er vi ganske fleksible med treslag så lenge det ser mer moderne ut.
Hva tror dere om dette? Dere som har renovert deres 70-talls spaljétrapper, hvordan har dere gjort det? Ble dere fornøyde? Bilder?
Det finnes jo mange tråder om renovering av trapper og de fleste ser ut til å male alt hvitt og på trinnene legge inn parkett, laminat, teppe, trappenoseteppet eller lignende.
Det finns jo mange tråder om renovering av trapper og de fleste virker å male alt hvitt og på trinnene legge parkett, laminat, teppe, trappetrinnsteppe eller lignende.
Akkurat, det er den vanlige løsningen, altså å male alt hvitt med parkettrinn, oftest EIK. Men på en eller annen måte føles det ikke så moderne lenger? Ulempen med malt tre er dessuten at minste skramme synes med en gang. Lakkert, eller vokset tre kan skades ganske mye før det blir direkte synlig.
Fremfor alt føler jeg at hvitt gir en kald følelse mens trefarger gir en varm følelse.
Men ja, jeg må kanskje vurdere hvitt igjen, kanskje handler det om å få til håndverket på en fin måte. Det er jo ikke alltid så lett å få perfekt overflate ved penselmalering hvilket jeg synes at hvitt krever. Kanskje må man sprøytelakkere for å få en ok overflate?
Skulle vi male alt hvitt så kommer det et slipearbeid som jeg antar er ganske omfattende. Ikke fordi jeg er redd for å jobbe men da må sluttresultatet bli deretter
Jeg synes at det som mest gjør at trappen føles utdatert er de grove håndløperne. Jeg tror at trappen ville føles mer i takt med dørene dine hvis du malte furuen hvit og bytter til en ordentlig overligger og en mer nett håndløper i eik. https://www.trappfabriken.se/handledare/
Hvis du vil holde kostnadene nede, kan du male trappetrinnene hvite og bytte ut vinylen med et grått nålefiltteppe eller grå vinyl? (se bort fra eventuelle pelarhjørner)
Tips til maling finnes her; https://www.byggahus.se/forum/threads/mala-pa-lackad-furu.65667/
Ja, det kanskje på tide med noe annet enn hvit trapp og espalier. Hvis du har eikeparkett, ville jeg synes det var penest med en espalier og trinn i eik fordi jeg er litt følsom for å blande treslag som har forskjellig farge. Så kan vangstykkene og andre deler være hvite, akkurat som listen over dem og som på ditt eksempelbilde.
Ja, det kanskje er på tide med noe annerledes enn hvit trapp og rekkverk. Hvis du har eikeparkett ville jeg synes det var finest med et rekkverk og trinn i eik fordi jeg er litt følsom for å blande tresorter som har ulik farge. Så kan jo vange og andre deler være hvite, akkurat som listen over dem og som på ditt eksempelbilde.
Ja, eik hadde ikke vært dumt men det ser ut til å være ganske vanskelig å få tak i, får høre med litt byggevarehandlere.
Jeg synes det som mest gjør at trappen føles utdatert er de grove håndrekkerne. Jeg tror trappen ville føles mer i takt med dørene dine hvis du malte furuene hvite og bytter til en ekte overligger og en nettere håndrekke i eik. [lenke]
Ønsker du å holde kostnaden nede kan du jo male trinnene hvite og bytte ut vinylen til en grå nålefiltmatte eller grå vinyl?
[bilde] (se bort fra eventuelle søylehjørner)
Malertips finner du her; [lenke]
Ja, sånn kan det absolutt være, ditt ser ut til å ha blitt bra Var det rekkverk? Hvordan synes du malingen ble?
Har vært inne i malingsbutikk, og de sa man bare trenger å pusse opp lett og så legge på noen lag med 2 forskjellige malingstyper, en underfarge for å dekke og kapsle slikt som kan farge igjennom og deretter topplakk.
Bauhouse selger Limtärstolpar EK 2400x58x38mm kanskje er det slike man må nøye seg med. Kanskje har de også mindre risiko for å slå seg eller lignende.
350 kr per stolpe og det ville trenges ca 25 stk så 8750 kr. Bare lurer på hvor pent det egentlig blir om stolper, rekkverk og trinn alle er i EK. Bare selve trappegrunnen er hvit.
Så hvitmalt trapp med mørkegrå nålefiltteppe, det ser virkelig fint ut. Mulig ulempe for oss er at vi har katter som røyter en del, så det der nålefiltteppet blir kanskje urealistisk krevende å holde rent. Mistenker at det er en risiko for at de også kan bruke det som klorematte. Men det bør være mulig å finne noe grovt mørkegrått som ikke er like interessant for kattene.
- Monter ned spaljeren og modifiser den litt, for eksempel tenkte jeg skjære toppen skrått litt. Etter det blir det sparkling og sliping. Man kunne ha byttet ut treet, da ville man ha spart sparkling og sliping men i stedet blir det mer tilpasning.
- Grunnmale, og påføre 3-4 lag med maling på spaljeren. Linoljemaling hadde trolig vært bra men ikke noe gøy å vente 1-2 døgn mellom hvert lag.
- Utføre samme behandling på trappevanger.
- Rekkverkene erstattes med noe lettere, kanskje rundt rekkverk? Forslag?
- Alle boltene byttes ut med noe mer diskret.
- Trappetrinnene tar vi til slutt, trolig legger vi inn en type gråmørk matte som er gripevennlig og lett å holde ren. Trinnes tommel vil bli nye lister som matcher.
- Montere ned spalje og modifisere den litt, for eksempel tenkte jeg å skråskjære toppene litt. Etter det blir det sparkling og sliping. Man kunne ha byttet ut treet, da hadde man spart sparkling og sliping, men i stedet blir det mer tilpasning.
- Grunnmale, og påføre 3-4 lag maling på spaljeen. Linoljemaling hadde trolig vært bra, men ikke gøy å vente 1-2 døgn mellom hvert lag.
- Gjennomføre samme behandling på trappestammene.
- Rekkverkene erstattes med noe nettere, kanskje rundt rekkverk? Forslag?
- Alle boltene byttes ut med noe mer diskret.
- Trappetrinnene tar vi til sist, trolig legger vi inn en type gripevennlig mørkegrå matte som samtidig er lett å holde ren. Trinnosen blir nye lister som matcher.
Hva tror dere om dette?
Hei
Jeg er nysgjerrig på resultatet, har du bilder og beskrivelse?
Hei
Jeg er nysgjerrig på resultatet har du bilder og beskrivelse?
Dessverre har andre ting fått høyere prioritet men dette er fortsatt ganske høyt på ønskelisten. Akkurat hvordan løsningen kommer til å se ut er dog ikke fastsatt ennå. Hvordan ser dine tanker ut?
Vi har faktisk tatt opp dette igjen, 1 uke har vi på oss å i det minste få opp espalieret igjen. Dette har vi gjort så langt:
De vertikale espalierskivene har vist seg å være i ulik lengde, noe som fungerer dårlig med bjelken over, så vi brukte en lang retteskinne med vater og tegnet ny høyde, rekkverket havner på 105-110 cm høyde.
Alle unntatt 2 espaliere demontert, de 2 siste er trolig festet før trappen ble satt på plass, så de får vi forsøke å jobbe med på stedet.
Samtlige espalierskiver er forkortet og skråskåret i nederkant.
Slipingen er påbegynt, rundt halvparten er slipt. Først slipte vi bort all lakk, men vi innså at det tok altfor lang tid, selv med en effektiv slipemaskin. Kanskje man burde hatt en elektrisk høvel i stedet. Nå sliper vi bort de verste ujevnhetene, og en hel del av lakken rugges opp selv om ikke alt forsvinner. Ifølge fargebutikken skal det egentlig bare rugges opp, så dette bør holde, håper vi.
Slipingen håper vi blir ferdig imorgen så vi kan begynne å sparkle og eventuelt legge på en sperre slik at ingenting trenger gjennom til den hvite malingen.
Vi har merket oss at trappen er bygget med ganske lav presisjon. Noen hull sitter ikke i midten, og man har ikke montert espaliere helt på samme høyde der de faktisk skal sitte i samme høyde. Det blir dog urimelig å forsøke å rette opp alt, så vi tenker i stedet at vi tilpasser oss og forsøker å gjøre det beste ut av hver situasjon som oppstår.
Siden vi tenkte å legge en bjelke lik denne oppå espalieren, så må vi få samme høyde på alle, noe som vil bli vanskelig:
Tanken er å remontere espalieren nå etter sliping for å se om vi trenger å justere høydene mer med sagen. Det kan hende at man på visse steder må i stedet legge mellomavstander for å nå opp. Hvordan gjør man egentlig dette vanligvis? Dvs. få hver tilkoblede stang til å akkurat nå opp til bjelken over?
Det er nesten ferdig, vi fikk hjem overligger og håndløper men det viste seg å være avgjørende defekter så nå venter vi på rettet materiale.
Følelsen så langt er at renoveringen ble vellykket og det passer inn så mye bedre enn tidligere. Renoverer man huset så moderniserer man også vanligvis, og da vil man at alt skal følge med.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.