hei!

jeg bygde ut kjøkkenet mitt i sommer.

siden det var lite plass å bygge bjelkelag på, så støpte jeg en plate 10 cm tykk.
murte opp med et lag leca, la telepapp på og festet en 2"x8" på platen og begynte å regle yttervegg...

siden det var lite plass under, isolerte jeg ikke under platen, men valgte å isolere oppå i stedet. da platen var støpt og jeg hadde reglet vegger og tak osv., la jeg ut en fuktsperre type "platon-matte", etter det la jeg en ramme med 2"x3" med lekter imellom og la i 70mm celleplast 60 cm x 120 cm.
oppå dette la jeg gulvspon 22mm og deretter foam og gulv, for at det ikke skulle gå opp fukt i veggene, sparte jeg ca 1-5 cm rundt om veggene, dvs fra reisverket i gulvet til lecasteinen, omtrent som en luftspalte og satte ventilert gulvlist.

nå i vinter har problemet vist seg, det trekker kaldt noe så inni helvete under kjøkkenbenken, så mitt spørsmål er: skal leca isolere såpass eller må jeg gjøre om noe....skal forsøke å fikse bilder. mvh

Andreas

Tyresö
Det er kulde fra den uisolerte betongplaten som lekker opp i luftspalten. Det er et godt tegn på at platonmatte og luftspalt gjør jobben sin - du vil aldri få en fuktskade med den superbra ventilasjonen.

Derimot vil du få fuktproblemer hvis du tetter igjen luftspalten. Løsningen er..........trolig at du må leve med kulden. Platonmatte er ikke så bra å bruke til en uisolert plate i marknivå - den er mer tilpasset å brukes i kjellere, der platen ikke kjøles ned like mye.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.