Hva er den minste tykkelsen en betongvegg kan ha for å bære sin egen vekt og ikke falle av en vindpust eller at noen tilfeldigvis støter til den? Forutsetning med rett og plant underlag samt høyde på cirka ~2,4 meter og trenger ikke bære andre etasjer osv.

spikplanka spikplanka skrev:
Hva er den minste tykkelsen en betongvegg kan være på så den bærer sin egen vekt og ikke faller av et vindkast eller at noen tilfeldigvis kommer borti den?
Forutsetning med rett og plant underlag samt høyde på cirka ~2,4 meter samt ikke trenger å bære andre etasjer osv.
Så en 2,4 m høy mur, eller er det noe i overkant som støtter den (takstol eller lignende)
For en 2,4 høy mur vil jeg si at hvis den bare er rett kreves det ganske tykk mur for å få det stabilt.

Jeg ville nok uansett satset på et dobbelt verk, er det av tegl så en dobbel teglstens tykkelse. Så kan man dessuten "brette inn" teglet på kortsidene.

Er det en støpt mur så kanskje den kan bli tynnere, armeringen vil jo hjelpe til med å holde den oppreist også: Så ca 10 cm kanskje er nok da.

Fant en engelsk side: Der anbefaler man 9-25 cm tykkelse

https://www.dimensions.com/element/...,both residential and commercial construction.

• Liker
spikplanka
  • Laddar…
Forutsetningene er med takstol mm som stabiliserer. Støping på stedet. Tenkte at det er mest garantert å blokkere lyd.

spikplanka spikplanka skrev:
Forutsetningene er med takstol mm som stabiliserer. Støping på plass. Trodde det var mest garantert å blokkere lyd.
For lydisolering er vel en tynn hard betongvegg ikke best? Hard betong kan spre lyd veldig bra (som alle som har bodd i leilighet dessverre vet)

Jeg så en tegning på en lydisolerende trevegg der alle vertikale stendere lå omlappet som virket effektiv dog.
En tegning av en lydisolerende trevegg med vertikale reglar som overlapper hverandre.

Sist redigert:
R
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Mai for lydblokkering er vel en hard betongvegg ikke best? Hard betong kan spre lyd veldig bra (som alle som har bodd i leilighet dessverre vet)

Jeg så en tegning på en lydisolerende trevegg der alle vertikale lekter lå overlappet som virket effektiv dog.
[bilde]
For lydisolering/blokkering er betong overlegen tre.

https://www.acuslat.com/blogs/acoustics-blog/concrete-vs-wood-which-is-more-soundproof

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Det gjelder lyd utenfra i lave frekvensbånd på grunn av refleksjoner i omgivelsene skapes maksimeringspunkt på stedet..

Vanlig forekommende tykkelse på leilighetsskiljende vegg i betong i nyproduserte leiligheter er 180mm. Da dekker det både konstruksjon, brann og lydkrav.

Tilsvarende lettvegg hvis det ikke foreligger noe bæreevnekrav pleier å være en fullisolert dobbelregelstamme 70x2 med to lag gips per side.

• Liker
klaskarlsson
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Historiskt byggde man s-formade murar för att öka bärigheten och spara material.

/Höghus

[lenke]
Det tillkom lite mer information som gjorde mitt inlägg lite onödigt. 😃

/Höghus

P
Höghus Höghus skrev:
Det kom litt mer informasjon som gjorde innlegget mitt litt unødvendig. 😃

/Höghus
Jeg syntes det var interessant og så frem til neste tråd: "Hvordan ville du møblere..."

• Haha
Höghus
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.