3.033 lest ·
8 svar
3k lest
8 svar
Minste dimensjonering takbjelker til "sykkelskur"
Hei!
Skal bygge et enklere skjermtak med ribbevegger for å plassere syklene under. Har søkt og sjekket Träguiden men blir ikke helt klok.
Bakre bjelken festes direkte på eksisterende garasjevegg, fremre på 3 st stolper 70x70. Bredden er 2400, så ca 1200 mellom stolpene. Er 45x120 egnet til bjelkene eller kan man gå opp eller ned et trinn?
Tenkte legge et vanlig platetak oppå. Spennvidden på bjelkene blir 2 meter, c/c 60. Trenger imidlertid å spare så mye som mulig på takhøyden for ikke å slå hodet i taket ytterst. Hvor liten dimensjonering på bjelkene kan jeg slippe unna med? 45x95? Sammenlimte 45x70? Legger lekter oppå med egnet c/c-avstand avhengig av hvilket tak det blir.
Kanskje det går an å spare på hellingen? Hadde tenkt 1:10 men hvis det kan reduseres ytterligere redder man jo noen cm der også. Litt lekkasje under de verste regnværsdagene kan vi akseptere, likeledes viss nedbøyning om det mot formodning skulle bli noen dm snø. Snøsone 2.
Hva tror dere?
Skal bygge et enklere skjermtak med ribbevegger for å plassere syklene under. Har søkt og sjekket Träguiden men blir ikke helt klok.
Bakre bjelken festes direkte på eksisterende garasjevegg, fremre på 3 st stolper 70x70. Bredden er 2400, så ca 1200 mellom stolpene. Er 45x120 egnet til bjelkene eller kan man gå opp eller ned et trinn?
Tenkte legge et vanlig platetak oppå. Spennvidden på bjelkene blir 2 meter, c/c 60. Trenger imidlertid å spare så mye som mulig på takhøyden for ikke å slå hodet i taket ytterst. Hvor liten dimensjonering på bjelkene kan jeg slippe unna med? 45x95? Sammenlimte 45x70? Legger lekter oppå med egnet c/c-avstand avhengig av hvilket tak det blir.
Kanskje det går an å spare på hellingen? Hadde tenkt 1:10 men hvis det kan reduseres ytterligere redder man jo noen cm der også. Litt lekkasje under de verste regnværsdagene kan vi akseptere, likeledes viss nedbøyning om det mot formodning skulle bli noen dm snø. Snøsone 2.
Hva tror dere?
Våre uthus har 95 x 45, rundt 3m spennvidde. Snøsone 1.5. Det er ikke jeg som har dimensjonert dem, jeg synes det er litt vel spinkelt. Har måkt taket en gang på 15 år, og taket er eternit så det har jo tydeligvis fungert i alle år.
Muligens har tidligere eiere satt inn støtter under bjelkene mot plata, eller måkt. Eller bare hatt flaks.
Er man klar over at man har spinkle takstoler, kan man jo planlegge å måke taket.
Jeg ville ikke gått under 14 i takvinkel med plåt i normale tilfeller, men skal det bare stå sykler der antar jeg at det ikke får så store konsekvenser om det blir litt vått under taket?
Muligens har tidligere eiere satt inn støtter under bjelkene mot plata, eller måkt. Eller bare hatt flaks.
Er man klar over at man har spinkle takstoler, kan man jo planlegge å måke taket.
Jeg ville ikke gått under 14 i takvinkel med plåt i normale tilfeller, men skal det bare stå sykler der antar jeg at det ikke får så store konsekvenser om det blir litt vått under taket?
Det høres jo bra ut!B BSOD skrev:Våre uthus har 95 x 45, rundt 3m spennvidde. Snøsone 1.5. Det er ikke jeg som har dimensjonert dem, jeg synes det er litt vel spinkelt. Har måkt taket en gang på 15 år, og taket er asbest så det har jo tydeligvis fungert i alle år.
Muligens har tidligere eiere satt inn støtter under bjelkene mot platen under, eller måkt. Eller bare hatt flaks.
Er man bevisst på at man har spinkle takstoler, så kan man jo planlegge for å måke taket.
Jeg ville ikke gått under 14 i takvinkel med plater i normale tilfeller, men skal det bare stå sykler der antar jeg at det ikke får så store konsekvenser om det blir litt vått under taket?
Angående takfallet funderer jeg vel mest på om det finnes flere risikoer enn litt lekkasje nå og da? To sider vil uansett være åpne, så det vil blåse inn regn og ruskevær nå og da. Har sett at det finnes båndplater som skal klare mer lavtliggende tak (7-8°/1:8) og som virker ganske enkle å legge. Burde jo fungere greit og også tåle litt mer snølast om jeg i tillegg minsker mellomrommet mellom bjelkene som nimhed foreslo.
Fastner jo en del rusk på taket om det heller svakt. Pleier å kunne bli mose med tiden. Snøen glir ikke av like lett, derfor litt viktigere å måke av snøen om det er svake takstoler og mye snø.
Ingen større problemer som jeg ser det for dette tilfellet.
Ingen større problemer som jeg ser det for dette tilfellet.
Medlem
· Blekinge
· 12 236 innlegg
Du kan spare noen cm hvis du jekker ut bjelkene der de ligger på bjelkelaget eller ute på stolpene. Ved siden av utjekkingen kjører du en vognbolt ovenfra og ned for å binde sammen.
Jeg henger ikke helt med. Har ingen aktuell bilde, men slik ser garasjen ut. Tanken er å feste en indre bæring under takfoten (ta bort listen som sitter der nå) og deretter feste bjelkene med balksko, pluss eventuelt stive opp med vertikale stolper mot veggen om det trengs. Deretter tenkte vi å få inn yttertaket så langt som mulig under takfoten og montere en ståndskiva inn bak den nederste panelbordet i garasjetaket (den som er fjernet på bildet). Hvordan tror dere det ville funke? Garasjens takfot er ca 25 cm.T Thomas_Blekinge skrev:
Klikk her for å svare